Acestea sunt noile camionete electrice care vor concura cu Cybertruck de la Tesla

Tesla Cybertruck

Când liderul Tesla, Elon Musk, a dezvăluit Cybertruck, noua camionetă electrică a companiei, la începutul acestei luni, entuziaștii industriei au suspinat adânc. Înfățișarea angulară a vehiculului arată mai mult ca o copie făcută în grabă a vechiului Lotus Elan condus de agentul James Bond, sub apă, în filmul Thunderball.

Musk susține că modelul a înregistrat peste 200.000 de rezervări în mai puțin de 72 de ore, costul unei rezervări fiind de 100 de dolari.

Având în vedere faptul că Musk speră să construiască până la 50.000 de unități anual, numărul de 200.000 de precomenzi reprezintă producția pe 4 ani, și suma de 20 de milioane de dolari ce va fi folosită în stadiul final de dezvoltare.

Însă, modelul companiei Tesla nu este singura camionetă electrică ce va fi comercializată în următorii ani. Nu mai puțin de 8 modele sunt plănuite pentru piața americană până în 2021. Dacă piața este pregătită pentru acest număr ridicat de camionete electrice lansate într-un timp foarte scurt rămâne la aprecierea fiecăruia.

De asemenea, rămâne de văzut dacă cele 5 companii startup ce vor concura pe piață vor putea fi capabile de a livra vehiculele, fără a mai lua în calcul stabilirea unui lanț de distribuitori.

Companiile competitoare în acest segment al camionetelor electrice ar putea construi împreună peste 250000 de unități anual, până în 2024, cu toate că un analist, conform Reuters, a preconizat că vânzările nu vor depăși suma de 70000 de vehicule pe an.

Piața americană de vehicule utilitare convenționale, în momentul de față, este reprezentată de mai mult de 3 milioane de unități anual.

Există multe obstacole pentru camionetele electrice. Acestea promit capabilități de tractare imbatabile, însă fanii înfocați ai vehiculelor utilitare ar respinge conceptul camionetelor electrice datorită autonomiei bateriilor.

Chiar și cu autonomii de peste 300 de km cu o singură încărcare, acestea nu ar fi practice pentru persoanele ce locuiesc în mediul rural, ce tind să parcurgă distanțe mult mai mari decât media, având acces limitat spre inexistent la stațiile de încărcare publice. Pe de altă parte, camionetele electrice ar putea avea succes ca alternativă economică pentru flote.

Neluând în calcul întârzieri sau lansări false, iată cum va arată piața vehiculelor utilitare electrice în următorii 2 ani:

Tesla Cybertruck

Preconizat să între în producție la finalul lui 2021, modelul Tesla este definit de formele atipice și caroseria de inox, acesta urmând să fie îmbunătățit în mod categoric în următoarele 24 de luni. Pe prototip nu există ștergătoare de parbriz sau oglinde retrovizoare, iar unele elemente nu par proiectate în mod ergonomic. Totuși, specificațiile vehiculului sunt impresionante. Vor fi disponibile modele cu tracțiune pe puntea spate și un singur motor, sau modele cu două sau trei motoare și tracțiune integrală.

Tesla susține că vehiculul va avea o autonomie de 800 de km cu o singură încărcare, și un timp de accelerare de la 0 la 100 de km în 2.9 secunde. Se preconizează că prețul de pornire al vehiculului va fi de 40.000 de dolari, iar dacă această informație se va dovedi corectă, ar fi o mică victorie pentru compania americană.

Ford F-150 Electric

După Tesla, intrarea Ford în acest segment este una dintre cele mai așteptate, pentru că modelul F-150 este vehiculul cu cel mai mare număr de vânzări dintre toate vehiculele vândute în Statele Unite. Acest fapt ar reprezenta un avantaj major pentru companie, când modelul va intra în producție la finalul lui 2021. Detaliile sunt vagi în acest moment, însă Ford a publicat un videoclip demonstrativ în care versiunea electrică a lui F-150 a tractat un tren cu o greutate de peste 450 de tone. Vehiculul va împărți probabil anumite piese cu modelul Mustang Mach-E, însă fără îndoială va avea o baterie mai mare și componente mai durabile.

Rivian R1T

Venind cu un stil inedit, cu o parte frontală unică, semnătură a companiei, modelul startup-ului Rivian va fi produs la o fosta fabrică Mitsubishi, în Illinois, începând cu anul viitor. Printre investitorii companiei se numără Ford și Amazon. Site-ul web al companiei indică faptul că R1T va avea un sistem cu 4 motoare și tracțiune integrală, fiind capabil de a atinge viteza de 100 de km/h în numai 3 secunde, putând să tracteze o greutate de aproximativ 5 tone

Trei configurații ale bateriilor vor fi disponibile, configurația de top punând la dispoziție o autonomie de peste 600 de km. Prețul de pornire va fi în jurul sumei de 69.000 de dolari.

Bollinger B2

Un nou jucător pe piața vehiculelor electrice este compania Bollinger din Detroit. Aceasta plănuiește o camionetă electrică având caroserie de aluminiu, ce se va numi B2, compania sperând să lanseze modelul în 2021. În comparație cu modelele futuriste oferite de Tesla și Rivian, B2 are un design pătrățos, aproape militar, și va avea facilități precum posibilitatea de a detașa parbrizul, panourile portierelor, plafonul și bancheta din spate, precum și extinderea patului pentru încărcătură.

B2 va avea un sistem cu 2 motoare și tracțiune integrală, punând la dispoziție 614 cai putere și un cuplu de aproximativ 900 Nm la roți. Bollinger susține că noul model va atinge suta de km/h în 4.5 secunde, că va putea tracta peste 3 tone, și că va avea o autonomie de peste 300 km cu o singură încărcare.

General Motors Electric Pickup

General Motors a confirmat recent că va lansa o camionetă electrică la finalul lui 2021. Detaliile nu au fost încă dezvăluite, numai faptul că modelul ar urma să fie construit la fabrica Hamtramck din Detroit fiind menționat. Se speculează că vehiculul va avea dimensiuni similare cu actuala versiune de Chevrolet Silverado, și că va avea o capacitate de tractare în jur de 5 tone.

Modelul va fi bazat cel mai probabil pe o nouă platformă ce va sta la baza multor vehicule electrice GM ce vor apărea în următorii ani. Încă nu se știe dacă noul model va fi plasat sub umbrela Silverado, sau dacă va primi un nume nou care să reflecte tehnologia electrică folosită, ca în cazul modelelor Bolt și Volt.

Lordstown Endurance

O altă companie în curs de dezvoltare, numită Lordstown Motors, plănuiește să construiască o camionetă electrică, denumită Endurance (trad. anduranță), în fosta fabrică a General Motors din Lordstown, Ohio. Website-ul companiei ne indică faptul că vehiculul va avea un design exterior elegant dar și „musculos”. Endurance va avea un sistem compus din 4 motoare, ce va avea o autonomie de 400 de km cu o singură încărcare.

Compania se axează pe vânzarea de flote – zvonindu-se că ar fi primit deja 6000 de rezervări – însă aceasta acceptă de asemenea și comenzi din partea individualilor. Prețul de pornire este estimat la 52.000 de dolari, depozitele pentru rezervarea unui vehicul fiind de 1000 de dolari.

Atlis XT

Un startup din Arizona numit Atlis Motor Vehicles dorește să lanseze elegantul model XT pe parcursul următorului an. XT va fi disponibil pentru început într-o configurație cu 4 uși și cabina extinsă, urmând să apară și alte configurații.

Site-ul companiei indică faptul că fiecare roată va avea propriul motor, că vehiculul va avea o autonomie între 500 și 800 de km în funcție de configurația aleasă, și că va avea o capacitate de tractare între 2.7 și 7.7 tone.

Interiorul camionetei arată foarte high-tech, cu instrumentare de bord digitale, și o navigație touchscreen mare în stilul Tesla. Prețul de pornire este de 45000 de dolari.

Hercules Alpha

În final, o altă companie nouă, Hercules Electric Vehicles din Detroit, plănuiește să introducă Alpha, o camionetă complet electrică, cel mai probabil în 2021. Se zvonește că Alpha va veni cu un sistem format din 4 motoare ce ar putea genera până la 1000 de cai putere, cu un timp de accelerare spre suta de km/h de 4 secunde.

Se preconizează că autonomia va ajunge la 500 de km cu o singură încărcare , cu conectivitate deplină și acces digital la smartphone inclus. Însă , detaliile complete și designul final vor fi disponibile abia din primăvară.

Revista Presei