Ai abonament Orange, Vodafone sau Telekom? Dacă aveți aceste clauze nu mai trebuie să plătiți deloc! Sunt abuzive! Avocatul Ciprian Iorddan explică

contract

În ultimii ani au început să iasă la iveală din ce în ce mai multe abuzuri comise te marile companii de telefonie mobilă, în relația cu clienții lor. Vedem în articolul de astăzi care sunt cele mai comune practici abuzive și cum trebuie să vă apărați de ele.

„Implicatiile semnarii unui contract sunt evidente si de la sine intelese, totusi nu toti citim punct cu punct intregul text cand trebuie sa contractam un serviciu uzual, cum este cel de telefonie mobila.

Lucrurile devin si mai complicate cand acel contract devine greu de analizat si interpretat fara ajutorul unui specialist. Si cum nimeni nu-si angajaza un avocat cand isi face un abonament de telefonie, legislatia prevede unele masuri de protejare a clientilor,” anunță avocatul Ciprian Iordan.

Potrivit acestuia, primul semn că ceva este în neregulă apare atunci când în contract sunt folosite exprimări complicate și termeni extrem de tehnici.

Ce clauze sunt abuzive din contractul tău de telefonie încheiat cu Orange, Vodafone sau Telekom? 

Astfel, legea prevede ca toate clauzele din contractele pe care operatorii de telefonie mobilă le semnează cu consumatorii să fie extrem de clare, fără echivoc, iar pentru înțelegerea lor să nu fie necesare cunoștințe de specialitate.

„De exemplu, o clauza prin care se prevede o penalitate de 0,5 la suta pe zi in cazul neplatii facturii echivaleaza cu 182,5% pe an.

Aceasta dobanda penalizatoare ar crea un dezechilibru care depaseste cu mult eventualele daune create de intarziere iar dintr-o suma modica de 500 lei, v-ati putea trezi in cativa ani cu o citatie de chemare in judecata prin care vi se cer cateva zeci de mii de lei.

E bine sa stiti ca astfel de clauze ascunse in contract sunt usor de combatut in fata instantei si nu trebuie sa dati curs solicitarii de a le plati.

O alta clauza abuziva intalnita in contractele cu operatorii de telefonie mobile este cea prin care clientul, in cazul incetarii contractului este obligat sa plateasca restul de rate pe care le-ar cuprinde intregul abonament.

Aceasta clauza este prevazuta exclusiv in favoarea furnizorului, clientul neavand, in fapt, optiunea incetarii contractului inainte de termen.

Aceste prevederi contractuale care sunt in mod vadit in defavoarea clientului nu pot fi adaugate in contract decat daca clientul are posibilitatea reala de negociere a lor si eventual de excludere. Dovada negocierii prealabile a unor clauze abuzive este in sarcina furnizorului,” adaugă avocatul Ciprian Iordan.

Revista Presei