Cele mai bune berline cu hayon din 2020

hactchback cars

Multe țări preferă mașinile din segmentul C sub formă de berlină clasică, însă, există un interes important din partea pieței pentru berlinele cu hayon, ce sunt foarte practice. Anul trecut, din topul celor 10 cele mai bine vândute autoturisme, 3 au fost berline cu hayon: Volkswagen Golf, Ford Focus, și Mercedes A-Class.

Citroen a fost primul producător care a construit o berlină cu hayon pregătită de producție, în 1938. Însă, modelul Renault 4 din 1961 a propulsat popularitatea acestor mașini, succesul acestui model ducând la constuirea modelului Renault 16 din 1965. Apoi, și alți producători au lansat berline cu hayon, printre care amintim Volkswagen, cu primul model de Passat din 1973, și legendarul Golf ce a urmat după un an. În momentul în care Ford Escort s-a transformat din limuzină (Mk2) în berlină cu hayon (Mk3) în 1980, hayoanele deja erau populare.

Astăzi, unii clienți s-au orientat spre subcompacte mai mari – precum Fiesta, care a întrecut Focus în vânzări – în timp ce alți clienți au adoptat SUV-urile și crossoverele. Poate fi greu să iei o decizie, având în vedere stadiul fragmentat al pieței datorită vehiculelor electrice. Însă, modesta berlină cu hayon continuă să servească multor nevoi.

Cele mai bune berline cu hayon din 2020: un ghid de achiziție

Există multe motive pentru a alege o berlină cu hayon. Mult mai versatile decât berlinele clasice, majoritatea sunt la fel de spațioase ca un crossover echivalent. De asemenea, berlinele cu hayon tind să fie mai ieftine și mai eficiente decât orice alt vehicul cu ampatament mare – pe lângă faptul că sunt mai manevrabile.

Astfel, o berlină cu hayon de mărime medie tinde să fie o mașină mică pentru o familie. Dacă vrei să montezi un scaun de bebeluși, sau să iei multe bagaje cu ține, cel mai probabil vei avea nevoie de un break. Din fericire, există mașini ce au o astfel de opțiune. Breakurile elegante, bazate pe berline cu hayon, precum Kia Proceed sau Mercedes CLA Shooting Brake nu îți vor constrânge stilul.

Fiind vorba de stil, crossoverele sunt populare într-o mare măsură și datorită imaginii, care pentru unii reprezintă un simbol al statutui social. Însă, prezența numeroasă a berlinelor cu hayon premium pe piață înseamnă că îți poți impresiona vechinii și când conduci o mașină „normală”. Cei ce cumpără prin finanțare vor descoperi o diferență mică în plățile lunare, întrucât sigla brandului premium de pe mașină duce la deprecieri serioase in timp.
Sunt multe mașini capabile în această clasă, așa că analizați fiecare ofertă, și luați mașinile la un test drive înainte de a lua o decizie.

Nu ignorați motoarele diesel, în special dacă parcurgeți mulți km, și fiți atenți la opțiunile scumpe. Puține dintre ele au o însemnătate în momentul în care veți vinde mașina la rândul vostru , în timp ce chiar și un nivel de echipare de bază ar putea să va satisfacă nevoile.

Cele mai bune berline cu hayon din 2020

1. Volkswagen Golf

Conform convenției Volkswagen, Beetle a fost ID.1 iar Golf a fost ID.2 – fiecare vehicul reprezentând imaginea brandului în perioada sa. Acum, în a opta sa iterație, acest model are multe facilități. Puteți alege dintr-o gamă variată de motoare, fiind puse la dispoziție variante diesel, pe benzină, mild-hybrid sau plug-in hybrid, amintind de asemena și transmisiile manuale sau automate DSG. Există multe versiuni de performanță ale modelulului – incluzând noul GTI, GTI TCR, GTD, GTE și R. Însă nu va așteptați la încă o generație a lui e-Golf: această poziție din gama Golf va fi ocupată de noul ID.3.

Noul Golf pune accentul pe tehnologie, cu un habitaclu minimalist și robustețe tipic germană. Un cockpit standard de 10,25 inch, numit „Innovision”, și un ecran generos pentru infotainment sunt puse la dispoziție, fiind însoțite de butoane demne de un Porsche Panamera. Comenzile vocale sunt procesate de Alexa, în timp ce actualizările software țin mașina la curent cu ultima tehnologie. Golf este confortabil, „cu maniere”, accesibil, și parcă te face mai ambițios… „Das Auto” își demonstrează in continuare capabilitățile.

2. Ford Focus

Ford susține că noua generație de Focus (a patra) e cea mai bună mașină pe care a lansat-o vreodată. Însă nu suntem de acord – acest titlu revine primei generații, din 1998 – însă manevrabilitatea și dinamica generației inițiale sunt încă prezente cu noile modele. Însă există și câteva dezavantaje. Numai versiunile puternice au parte de suspensia spate de tip multilink „Control Blade” (majoritatea versiunilor cu motoare de 1 litru pe benzină, sau de 1,5 litri diesel au suspensie cu bară de torsiune), iar sistemul de suspensie adaptivă cu amortizare ia din farmecul mașinii. Alegerea noastră ar fi motorul de 1,5 litri pe benzină, în 3 cilindri, oferit in două variante, ce dezvoltă 148 CP și 180 CP respectiv. Este un motor potent, eficient, și sună într-un mod straniu de similar ca un Porsche 911.

În habitaclu, Focus urmează modelul Fiesta, ce pune accent pe ergonomie, punând la dispoziție un touchscreen ușor de folosit. Calitatea materialelor e puțin mai slabă decât la Golf, însă există multă tehnologie pentru siguranță și conectivitate. Există de asemenea și multe variante, incluzând breakul spațios, și modelul de performanță, ST. Focus merită să fie pe lista voastră scurtă – însă să aveți grijă cu configuratorul.

3. Mercedes A-Class

Aceasta este o mașină ce are nevoie de o recenzie amplă. Ar trebui să va bucurați de de opțiunile și stilul acestui vehicul, ce are parte de lumini ambientale in habitaclu, lăsându-ți impresia unui S-Class mai mic.

Pornind de la o motorizare de 114 CP ce se găsește pe A180d, și ajungând la motorizarea de 416 CP AMG A45 S – fără a menționa limuzina, crossoverul GLA, coupeul CLA și CLA Shooting Brake – lista variantelor este mai lungă decât meniul unui restaurant. Ne-a plăcut motorul de 134 CP pe benzină de pe A180 SE, ce are o transmisie manuală plăcută, un răspuns la virare adecvat, fiind un vehicul confortabil pe durata unei călătorii, datorită jantelor pe 16 țoli. Deocamdată, A-Class este alegerea noastră pentru cei ce doresc un vehicul premium, însă Golf nu este departe de acest model. Oare îi va lua noul Audi A3 locul lui A-Class?

4. BMW Seria 1

Da, are tracțiune față. Sau chiar tracțiune integrală. Și nu, majoritatea viitorilor proprietari nu își vor da seama – și nici nu le va păsa. Micul BMW și-a pierdut tracțiunea spate, și a devenit o mașină mai puțin interesantă ca rezultat. Acest lucru este valabil și pentru modelul de 302 CP, M135i xDrive, ce are standard un motor in 4 cilindri, fapt ce îl transformă in competiție directă pentru AMG A35 și Golf R. Însă, Seria 1 a fost îmbunătățită considerabil per total, și încă transmite acea senzație sportivă, dată de răspunsul la virare, și de ținuta de drum.

Locul pentru pasagerii din spate este mai mare, ceea ce înseamnă că Seria 1 este mai potrivit pentru familii, capacitatea de 380 de litri a portbagajului fiind medie pentru această clasă. Interiorul noului BMW nu se compară vizual cu cel al lui A-Class, însă rămâne la fel de practic: aveți de ales dintre butonul rotativ, touchscreen și comenzile vocale. Dacă alegeți opțiunea iDrive 7.0 (cum se găsește pe Seria 3), veți avea parte de unul dintre cele mai bune sisteme de infotainment de pe piață. Ambele motoare (138 CP benzină de pe 118i și 148 CP diesel de pe 118d) sunt silențioase și eficiente, însă am recomanda transmisia automată cu dublu ambreiaj în locului cele manuale în 6 trepe ce a dovedit o anume rigiditate în operare.

5. Toyota Corolla

A existat o vreme când Corolla era destul de plictisitoare ca aspect. Însă acum, modelul japonez are un design captivant, și un motor hibrid pe măsură. Dacă Toyota va face o versiune GR, ar putea fi foarte interesantă. Revenind la lucruri mai serioase, Corolla este o alegere înțeleaptă, datorită reputației Toyota pentru fiabilitatea demonstrată de-a lungul timpului. Motoarele hibride sunt alternative demne de luat în seama pentru motoarele diesel, în special pentru cei ce își petrec majoritatea timpului în orașe: ar trebui să va așteptați la un consum între 4,35 și 5,14 litri/100 km pentru motorul de 1,8.

Motorul hibrid de 2,0 litri, ce dezvoltă 178 CP, este un răspuns pentru modelul Golf GTD. Chiar dacă are parte de un cuplu foarte bun la turații mici, datorită motorului electric, Corolla trebuie turată pentru a-și păstra „entuziasmul”, iar cutia automată CVT ii reduce din acest entuziasm, însă aceasta rămâne destul de rapidă – fiind confortabilă pe durata călătoriilor, și având un comportament virator bun. În habitaclu, veți avea parte de o calitate mai bună decât a vechiului Auris, și de tehnologie nouă pentru siguranță. Pentru 2020, au fost adăugate Apple CarPlay și Android Auto.

6. Kia Ceed

Ceed nu este la fel ca muzica din Coreea pe care o ascultă copiii voștri. Dacă putem asemăna K-pop cu agitația copiilor de la prea mult zahăr, Ceed nu te impresionează la început, dar îți câștigă respectul după un timp. Acest lucru se datorează într-o bună măsură faptului că noua generație de Ceed (ce este cea de-a treia din istoria modelului) este mai spațioasă, mai bine echipată, și mai ușor de condus. Ar trebui luată în calcul și liniștea pe care ți-o oferă garanția impresionantă din partea Kia. Față de alte mașini, garanția de 7 ani de la Kia se regăsește numai pe modelele de la MG și SsangYong.

Clienții pot alege dintre berlina tradițională în 5 uși, crossover-ul XCeed, breakul sport și Proceed shooting brake. Există și versiunea atractivă GT de 201 CP, însă impresionantul Hyundai i30N costă cu doar câteva sute de euro mai mult. Manevrabilitatea versiunii obișnuite de Ceed este adecvată, cu un comportament virator bun, și o ținută de drum la fel de bună. Singura problemă este suspensia ce va provoca un anume disconfort, dar nu ar trebui să vă facă să renunțați la acest model. În schimb, evitați transmisia automată DCT ce se dovedește a fi cam „somnoroasă”, și letargicul motor de 1,4 litri pe benzină ce dezvoltă 99 CP. Noi am alege motorul de 1 litru pe benzină cu turbosuflantă, ce dezvoltă 118 CP, și transmisia manuală.

7. Mazda 3

Fie că vorbim despre Nagare, ce este „născut din natură”, sau despreKodo ce este „sufletul mișcării”, design-ul Mazda a impresionat întotdeauna. Însă uitați-vă la Mazda 3. Acesta are niște forme frumoase, încât am putea spune că arată mai mult ca un coupe decât ca o berlină cu hayon – și cu siguranță este cea mai atractivă mașină din această listă. Habitaclul arată de asemenea premium: ușile se închid cu acel zgomot tipic mașinilor germane, iar bordul este orientat spre șofer. Mazda nu a luat în calcul trendul touchscreen-urilor, optând pentru un controller rotativ, pentru butoane fizice, și pentru un heads-up display standard. Totul pare foarte intuitiv.

De asemenea, se află în strânsă competiție cu Focus pentru cea mai manevrabilă și incitantă mașină din clasă. Comportamentul virator impresionant, și tranmisia manuală rapidă aduc bucurie șoferilor, în timp ce șasiul oferă bun balans între flexibilitate și stabilitate. Motoarele in schimb nu sunt la fel de impresionante. Motorul Skyactiv-G pe benzină ce dezvoltă 120 CP nu te va face să tresalti de încântare, iar motorul Skyactiv-X pe benzină de 178 CP impresionează doar pe hârtie, dezamăgind pe șosea. Preferăm eficientul motor diesel ce pune la dispoziție 114 CP. Mazda 3 nu este cea mai practică mașină, datorită spațiului limitat alocat pasagerilor din spate, și portbagajului destul de mic.

Revista Presei