Cum vor prelua cei de la PSA controlul asupra trenurilor de rulare electrificate pe care le folosesc

Obiectivele europene curente legate de emisii au fost stabilite acum 2 luni, însă cei de la PSA Group se pregătesc deja pentru următoarele standarde, ce vor fi stabilite în 2025, prin integrarea verticală a producției trenurilor de rulare electrice, și prin plănuirea tranziției spre o arhitectură dedicată vehiculelor electrice.

„Strategia noastră de fabricare este clară, dorim să fim în control când vine vorba de trenurile de rulare pe care le folosim”, afirma directorul executiv Carlos Tavares, în cadrul adunării anuale a celor de la PSA pentru raportarea rezultatelor către investitori, ce s-a petrecut la sfârșitul lui februarie.

Tavares și alți executivi PSA consideră că grupul ar trebui să își producă singur trenurile de rulare electrice, însă scopul principal este de a proteja profitul. Această mutare ar avea în vedere și o aprovizionare corespunzătoare cu celule pentri baterii – și minimizarea impactului posibilelor incidente, precum epidemia de coronavirus.

Construirea motoarelor electrice și a altor componente precum reductoarele ar putea ajuta la reducerea impactului resimțit de angajați datorat tranziției spre electrificare – vorbim despre pierderea locurilor de muncă, preconizându-se că în Europa vor fi pierdute zeci de mii de locuri de muncă datorită acestei tehnologii noi.

Actualele vehicule electrice și hibride ale celor de la PSA folosesc motoare de la Continental și Valeo-Siemens, și celule de baterii de la compania chineză CATL, și de la LG Chem din Coreea de Sud. Grupul își construiește mașinile de clasă mică folosind arhitectură CMP, ce a fost dezvoltată în parteneriat cu chinezii de la Dongfeng Motor, pentru a putea fi integrate trenuri de rulare bazate pe motoare pe benzină, diesel și complet electrice. Mașinile de clasă mare sunt construite folosind arhitectura EMP2, ce poate accepta trenuri de rulare hibride.

Însă, lucrurile se vor schimba începând din 2022, când primele motoare electrice dezvoltate în parteneriat cu compania japoneză Nidec vor fi construite la fabrica PSA de la Tremery, din Franța. PSA este pe cale de a finaliza un acord și cu o altă companie, Punch Powertrain, pentru a construi transmisii necesare trenurilor de rulare electrificate, în sudul Franței. În 2023, primele celule de baterii vor fi construite împreună cu partenerul Total-Saft, în Franța și Germania, acestea servind nu numai pentru vehiculele PSA actuale, cât și pentru vehiculele Fiat Chrysler, dacă fuziunea dintre compania franceză și cea italo-americană va decurge conform planurilor.

Zero emisii și profit

Tavares susține că PSA ar putea reduce cheltuielile cu 10% dacă și-ar construi propriile motoare, transmisii, reductoare și celule de baterii.

„În acest moment, profitul obținut de pe urma mașinilor electrificate nu este așa de mare ca cel obținut de pe urma mașinilor convenționale”, afirma acesta. „Asta înseamnă că va trebui să lucrăm din greu la costurile mașinilor electrificate.”

„Viitorul nu are în vedere reducerea emisiilor”, susținea acesta. „Mașinile cu zero emisii sunt deja disponibile; le puteți cumpăra. Adevărata provocare pentru viitor este de a construi mașini cu zero emisii care să fie accesibile.”
Conform acestuia, asta înseamnă că „trebuie să controlăm toate costurile componentelor necesare trenurilor de rulare electrificate.”

Maxime Picat, directorul operațiunilor PSA din Europa, a afirmat că producerea componentelor în propriile fabrici ar duce la reducerea profitului obținut de furnizori, dar că PSA nu s-ar putea „descurca pe cont propriu”, și că francezii ar lucra în continuare cu furnizori prin intermediul parteneriatelor.

„Aducem cunoștințele noastre legate de industria auto, priceperea noastră în manufactură, și puterea noastră de cumpărare”, afirma Picat pentru Automotive News Europe. „Suma acestor factori poate fi foarte importantă pentru acționari, asigurând un lanț de producție performant.”

Lanțul de aprovizionare pentru vehiculele electrice

Vehiculele electrice pun la îndoială ideea că în industria auto integrarea verticală nu este eficientă din punct de vedere a costurilor.

„Lanțul de aprovizionare pentru trenurile de rulare electrice se află în plină evoluție”, conform raportului firmei de consultanță McKinsey realizat în noiembrie 2019, furnizorii tradiționali de Rang 1 oferind sisteme integrate, devenind furnizori de Rang „0,5”, multe companii din exteriorul industriei auto venind cu mărfuri și expertiză.
Cei mai importanți jucători de pe piața vehiculelor electrice tranziționează spre integrări.

Tesla, producătorul auto ce vinde cele mai multe vehicule electrice la nivel global, își construiește propriile motoare electrice și propriile celule de baterii. Volkswagen Group lucrează în acesta direcție, anunțând o investiție de 1,1 miliarde de euro pentru a construi o fabrică de producere a celulelor de baterii în Germania.

Cei de la General Motors, ce au intrat timpuriu în cursa vehiculelor electrice cu modelul Chevrolet Bolt – Opel/Vauxhall Ampera, folosind un tren de rulare și baterii ce provin de la LG Chem, lucrează acum în parteneriat cu brandul coreean pentru construirea unei fabrici la Ohio, în SUA, și își dezvoltă propriile motoare.

În schimb Renault, un brand ce a dat lovitura pe piață vehiculelor electrice cu modelul Zoe, își construiește propriile motoare, însă majoritatea celulelor de baterii provin de la LG Chem.

În 2025, când Uniunea Europeană va înăspri obiectivele legate de emisii, „numărul vehiculelor electrificate va crește dramatic”, afirma Tavares, ” iar companiile ce nu vor putea să își ajusteze costurile și să își protejeze profitul se vor afla într-o situație riscantă.”

Obiectivul pentru 2025 va fi că emisiile de CO2 să se situeze sub 81 g/km, de la 95 g/km, cum s-a decis anul acesta. Pentru 2030, ținta este de 59 g/km.

O reducere de 10% a costurilor necesare dezvoltării trenurilor de rulare electrice este „imensă”, conform lui Tavares, având în vedere că trenul de rulare reprezintă mai mult de 50% din costurile de dezvoltare ale unui vehicul electric.

În momentul în care cei de la PSA vor reuși să producă aceste componente în propriile fabrici, Tavares anticipează că tranziția spre platformele dedicate vehiculelor electrice (în loc de platformele ce acceptă atât trenuri de rulare pe combustie cât și electrificate) se va concretiza în 2024 sau 2025.

„Depinde de vânzări”, susținea acesta. „Întrebarea este, când vor ajunge vehiculele electrice să aibă o cotă de aproximativ 50% din vânzări?”

„Atât timp cât nu observăm o creștere masivă, construirea unei platforme dedicate nu este cea mai înțeleaptă decizie”, afirma acesta. „Și de aceea cred că existența unei platforme ce acceptă mai multe tipuri de tren de rulare este de bun augur la momentul actual.”

De asemenea, Tavares a afirmat că „nu este vorba de magie ” în proiectarea unei platforme dedicate vehiculelor electrice. „Este vorba despre configurația propriu-zisă și despre integrarea unei baterii mai mari”, susținea acesta, „cu 100-120 kWh, pentru o autonomie de rulare mai mare.”

Loading...

Revista Presei