Efectele neștiute ale coșmarurilor asupra organismului. Ce se întâmplă în creierul tău când visezi urât

insomnie probleme somn

Probabil ți s-a întâmplat de foarte mult ori să ai coșmaruri, iar deși te trezești, starea ta de spirit cotinuă să fie agitată și neliniștită, în ciuda faptului că știi că a fost doar un vis. Cercetătorii au descoperit ce se întâmplă, de fapt, în creierul tău atunci când ai un coșmar.

În cazul în care nu știai, un coșmar are puterea de a declanșa o creștere a nivelului de cortizol după trezire. Un studiu realizat de cercetătorii străini scoate la iveală impactul unui vis urât asupra stării tale de spirit.

În acest studiu au fost monitorizați 30 de voluntari care aveau frecvent coșmaruri pentru a vedea dacă acestea le afectează răspunsul cortizolului la trezire – o crșstere între 38% si 75%îin nivelurile de cortizol care la unii oameni ating nivelul maximum timp de 30–45 minute, dimineața, după trezire.

Deși pare greu de crezut, acest răspuns face parte din ritmul circadian care provoacă o creștere a nivelului de cortizol în prima oră după trezire. Astfel, în momentul în care ne trezim, organismul tinde să producă mai mult cortizol, iar acest surplus al hormonului de stres poate conduce la fluctuații ale dispoziției, îngrășare, perturbări ale florei intestinale și alte probleme.

Timp de doua saptamani, participantii la studiu au oferit esantioane de saliva si au raspuns la intrebari despre calitatea somnului lor si despre orice cosmar. Dupa ce raportau ca au avut un cosmar, cercetatorii comparau datele inregistrate despre raspunsul cortizolului la trezire cu cele colectate dupa visele inofensive.

Motivul pentru care mulți au anxietate

La final, pe baza rezultatelor obținute, cercetatorii au ajuns la concluzia că factorii care afectează somnul, coșmarurile, contribuie la variatiile nivelului de cortizol din fiecare dimineață. Acest lucru este extrem de important de știut pentru persoanele care suferă de anxietate, însă nu găsesc o explicație.

”Acest lucru are implicatii metodologice asupra studierii in general a raspunsului cortizolului la trezire si poate avea o relevanta si mai mare pentru studiile asupra populatiilor clinice care sufera de tulburari ale somnului”, susțin cercetătorii.

Deși nu pot fi evitate în totalitate, specialiștii susțin că suplimentele cu magneziu, sau ceaiurile naturale pot avea un efect benefic asupra somnului tău.

”O modalitate buna de a adormi usor este sa folosesti adaptogene naturale cu efect calmant si suplimente cu magneziu”, a explicat imunologul Heather Moday pentru Mind Body Green.

Revista Presei