Mazda afirmă în mod greșit că vehiculele electrice cu autonomie mare sunt mai poluante decât cele diesel

Mazda MX-30

La începutul lui 2020, Mazda se așteaptă să vândă primele unități ale modelului crossover MX-30. Această inițiativa face parte din noul val de vehicule electrice pentru Europa, a căror autonomie nu corespunde cu cerințele actuale din SUA. Însă Mazda, și alți constructori, consideră că o baterie de 35.5 kW/h, ce ajunge în medie pentru o autonomie de 250 de km, este suficientă pentru clienți, și benefică pentru mediu.

Cel mai probabil susținătorii vehiculelor electrice nu vor lua în seamă argumentul companiei. Christian Schultze, director al departamentului de cercetare și dezvoltare al Mazda Europe, afirmă că emisiile de CO2 ale unei baterii de 35.5 kW/h pentru crossoverul MX-30 sunt la același nivel cu emisiile unui motor diesel de pe o compactă Mazda3.

Pentru calculul acestuia, au fost luate în considerare emisiile totale necesare utilizării vehiculului, precum și emisiile ce survin în urma fabricării și reciclării bateriei. Avantajul rămâne dacă apare nevoia înlocuirii bateriei după 160000 de km, conform Mazda.

Pe de altă parte, Schultze a afirmat pentru Automotive News că o baterie de 95 kW/h ar avea o emisie de CO2 mult mai mare începând cu ziua fabricării. Nu au existat mențiuni legate de poluarea de aer locală cauzată de emisiile motoarelor diesel. Noile reguli din 2020 din Europa cu privire la emisii au în vedere în primul rând emisiile de CO2.

Mazda oferă acest grafic (incomplet) pentru a-și susține afirmațiile. Aparent, linia verde reprezintă bateria de 95 kW/h:

Numeroase studii arată că vehiculele electrice sunt mai puțin poluante decât cele cu motoare diesel din orice punct de vedere, incluzând emisiile de CO2. Un studiu conservativ din partea Consiliului Internațional al Transportului Curat (ICCT) atestă:

Emisiile mai ridicate ale unui vehicul electric sunt înregistrate numai pe parcursul fabricării acestuia, și sunt recuperate după numai 2 ani în comparație cu un vehicul convențional, iar această perioada de 2 ani scade la aproximativ 1 an și jumătate dacă vehiculul este încărcat folosind energie regenerabilă.

MX-30 este construit pe platforma ce este folosită și pentru crossoverul CX-30. Designul automobilului este sportiv, cu ușile din spate ce au deschidere frontală , cu un plafon elegant, cu o siluet ă dorsală ascuțită . Un motor electric de 105kW d ă putere punții față , punând la dispoziție 143 CP și 264 Nm cuplu.

Frânarea regenerativă este susținută de padelele aflate în zona volanului. Acest model este pus la vânzare în Europa pentru echivalentul a 40000 de dolari.

În Statele Unite, o autonomie mai mică de 300 de km (și o baterie mai mică de 60 kW/h) este considerată ridicolă. Însă bateria modelului Mazda, de 35.5 kW/h se potrivește la capitolul capacitate cu aceea a viitorului model E de la Honda. Noul Mini Cooper SE are o baterie și mai mică, de 32.6 kW/h. Bateria modelului BMW i3 nu e cu mult mai mare, la 42 kW/h. (Tesla a experimentat cu baterii de 40 kW/h însă a renunțat la acestea).

Ca o comparație grăitoare dintre piața europeană și cea americană, vehiculul electric de la Hyundai, Kona, este pus la dispoziție numai într-o configurație de 60 kW/h pentru SUA. În Europa există și o variantă de 39.2 kW/h.

Este o baterie de 35.5 kW/h și o autonomie de 240 km suficientă pentru locuitorii din zonele urbane din Europa? Șeful Mazda Europe, Yasuhiro Aoyama afirmă pentru Automotive News:

Am ajustat autonomia bateriilor în funcție de nevoile clienților noștri țintă, ce sunt tineri, ce locuiesc în mediul urban. Al doilea factor a apărut în momentul în care am făcut o analiză a ciclului de viață, ce a luat în calcul nu numai emisiile rezultate în urma condusului, dar și emisiile rezultate în urmă fabricării vehiculului, și am ajuns la concluzia că o baterie de 35.5 kW/h ar duce la emisii la nivelul emisiilor motoarelor noastre diesel.

De aceea am ales capacitatea potrivită pentru primul nostru vehicul electric. Însă, înțelegem că unii clienți doresc o autonomie mai mare. Astfel, ca al doilea pas, vom dezvolta un motor rotativ ce va juca rolul de generator pentru a mări autonomia vehiculelor. Trebuie de asemenea să urmărim și rapiditatea cu care capacitatea bateriilor crește. Dacă aceasta va crește masiv, putem lua în calcul o baterie mai mare pe viitor.

Conform Mazda, clienții lor din zonele urbane și sub-urbane din Europa parcurg uneori doar 40 de km pe zi. Clienții ce doresc să parcurgă distanțe mai mari pot cumpără modelul MX-30 cu un motor generator pentru o autonomie mai ridicată.

Modelul MX-30 nu va fi vândut pentru început în SUA, însă aducerea vehiculului în această piață nu a ieșit din discuție. „Având în vedere importanța micșorării penalizărilor legate de CO2, vom vinde noul model numai în Europa pentru moment”, afirmă Aoyama. „Cu privire la celelalte țări, încă suntem în stadiul de analiză.”

MX-30 va fi dezvoltat în totalitate de către Mazda. Panasonic va pune la dispoziție celulele necesare bateriilor. Modelele electrice viitoare din gama Mazda ar putea folosi în viitor o platformă dezvoltată în parteneriat cu Toyota. Aoyama a susținut că dezvoltarea altui vehicul electric de către Mazda nu este luată în calcul până în 2025.

Revista Presei