Optimiștii se trezesc la realitate cu privire la vehiculele autonome

volvo av

Nu cu mult timp în urmă, optimiștii au prezis că mașinile complet autonome își vor face apariția pe drumurile publice până în 2020. Astăzi, executivii brandurilor auto, au un punct de vedere mult mai pragmatic, costurile și complexitatea fiind pe primul loc, investițiile fiind direcționate spre nevoi mai importante, precum electrificarea.

Alt factor ce încetinește dezvoltarea vehiculelor complet autonome este opinia publică, oamenii fiind înfricoșați de câteva accidente ce au căpătat notorietate, printre care amintim accidentul fatal în cadrul unei curse Uber, fiind implicat sistemul Autopilot de la Tesla. Un studiu recent din partea celor de la Deloitte sugerează că entuziasmul și încrederea consumatorilor în mașinile complet autonome „a scăzut considerabil în ultimul an”.

Directorul executiv al Volvo Cars, Hakan Samuelsson, a afirmat pentru Automotive News Europe că dezvoltarea mașinilor autonome „s-a dovedit a fi mai dificilă din punct de vedere tehnic pe parcurs”.

Volvo se află în curs de a dezvolta niște sisteme avansate de asistență, ce ar permite mașinii să preia controlul la drum lung, susținea Samuelsson.

Producătorul suedez va fi „foarte precaut, pentru a evita lansarea unui produs ce ar putea fi perceput drept automat, nefiind vorba despre așa ceva”, pentru că un astfel de sistem ar da șoferilor un fals sentiment de securitate, adăuga acesta.

Ingo Stuermer, director global al departamentului de inginerie pentru condus autonom al companiei Aptiv, a afirmat că piața s-a schimbat „dramatic” în ultimele 6 luni. Clienții privați aleg în general între Level 0 și 3, nivele ce au în vedere tehnologiile de siguranță și de asistența avansată la condus, în timp ce Level 4 și 5 sunt folosite în scop comercial, adăuga acesta.

Inutilitate pentru consumatori

Directorul executiv al PSA Group, Carlos Tavares, a afirmat că francezii sunt de aceeași părere. „Considerăm că nivelele superioare Level 3 sunt inutile pentru consumatori, din cauza costurilor”, afirma Tavares pentru ANE. „Pe lângă asta, costurile cresc exponențial, iar utilitatea nu crește în același ritm.”

Chiar dacă executivii recunosc că la momentul actual sistemele Level 4 și 5 sunt greu de implementat pentru consumatori, aceștia nu vor să cedeze acest segment companiilor mari de tehnologie. „Dacă nu vor dezvolta un sistem de business pentru aceste tehnologii, atunci companiie precum Uber și Waymo vor instaura un monopol”, afirma Stuermer de la Aptiv.

Tavares a susținut că PSA lucrează în prezent la tenologii ce depășesc Level 3.

„Level 4 sau 5 vor fi interesante pentru soluțiile de mobilitate partajate, precum robotaxiurile”, susținea acesta. „Aceste mașini sunt partajate de mulți utilizatori, costurile fiind atenuate.”

Dezvoltând în funcție de aceste cazuri de utilizare, companiile pot reduce din costuri, conform lui Tavares. „Aceste sisteme vor fi folosite în medii mai ușor de gestionat, având benzi de drum dedicate, cu marcaje clare”, susținea acesta, „iar simplificarea mediului va face validarea software-ului mult mai ușoară”, ducând la reducerea numărului de scenarii ce trebuie validate.

Directorul executiv al celor de la Bentley, Adrian Hallmark, a sugerat că la un moment dat mașinile electrice și autonome ar putea înlocui anumite zboruri în Europa. „Să zicem că ai putea să călătorești în siguranță cu 322 km/h timp de 3 ore. Unde ai putea să ajungi? Ai putea să acoperi aproape tot teritoriul Europei.”

Însă Hallmark a atras atenția asupra faptului că utilizarea la scală largă a mașinilor complet automome nu este fezabilă, cel puțin pentru următoarele decenii. „Din punctul nostru de vedere, vor există în continuare clienți ce vor dori să conducă, și ne va fi permis să conducem pentru mulți ani de acum încolo”, afirma acesta, chiar dacă vehiculele autonome sunt capabile de a circula pe drumuri adaptate special pentru acestea.

Costuri ce te fac „să plângi”

Mediile urbane sunt cu totul alt subiect, afirma Hallmark. Costul necesar adaptării orașelor precum Londra sau Mumbai „ce nu au fost proiectate pentru mașini” pentru a permite mașinilor autonome să circule te-ar face „să plângi”, depășind capabilitățile guvernelor.

Această atitudine față de vehiculele autonome nu înseamnă că producătorii auto și companiile de tehnologie vor reduce investițiile, chiar dacă ambițiile acestora au devenit mai mici, și temenele limită au fost extinse.

În iulie 2019, Vokswagen a afirmat că va investi aproape 2,4 miliarde de euro în Argo AI, o companie startup susținută de Ford Motor. După 3 luni, VW a afirmat că departamentul dedicat vehiculelor autonome va deveni o entitate separată, numită Volkswagen Autonomy, ce va avea ca obiectiv inițial implementarea autonomiei Level 4 pe vehiculele comerciale, până în 2025.

Daimler (compania ce deține Mercedes-Benz) și BMW au devenit parteneri, pentru a dezvolta sisteme Level 4, alocând peste 1000 de ingineri pentru a lucra la acest proiect. Obiectivul acestora, însă, nu va fi dezvoltarea unui Mercedes-Benz S Class sau unui BMW Seria 7 autonom, nici măcar pentru utilizarea în cadrul serviciilor de mobilitate la cerere.

Directorul executiv al celor de la Daimler, Ola Kallenius, a afirmat în noiembrie anul trecut că siguranța robotaxiurilor din zonele urbane se dovedea a fi o provocare mai mare, ce le-a întrecut așteptările. Kallenius adăuga: „Ne-am trezit la realitate în acel moment, când am conștientizat nivelul provocării.”

Revista Presei