Planurile electrice ale celor de la Porsche

Porsche electric

Puternicul brand de mașini de performanță din Stuttgart se află în mijlocul unui proiect de electrificare pe scala largă. De ceva timp, Porsche a lansat modele plug-in hybrid pe lângă mașinile sale obișnuite din gamă, însă această situație se va schimba.

Porsche au dezvăluit recent prima lor mașină complet electrică, și vor dezvălui mai multe în anii ce urmează.

Ce face Porsche acum?

Porsche, la fel ca ceilalți producători auto, are obiective legate de emisiile de CO2 pe care trebuie să le întrunească, astfel și-a extins gama de vehicule hibride.

„Avem o strategie clară pentru următorii 10-15 ani, în perioada de tranziție”, afirma Oliver Blume, directorul executiv de la Porsche, la lansarea modelului Taycan, „putem lucra la 3 variante de motoare: vom continua cu motoarele noastre pe benzină pentru modelele precum 911, și le vom îmbunătăți și mai mult, apoi vom continua cu mașinile noastre hibride ce au succes, și apoi ne vom gândi la un motor hibrid de performanță”.

Ambele generații actuale ale modelelor Panamera și Cayenne – ce reprezintă cele mai de succes modele Porsche – au variante e-Hybrid, și variante de performanță Turbo S e-Hybrid, de exemplu, și vor fi lansate și mai multe în anii ce urmează. A fost zărit un model „Cayenne GT”, acesta având o putere de circa 700 CP din partea trenului de rulare hibrid, conform surselor.

Chiar dacă hibridizarea satisface obiectivele de performanță a celor de la Porsche, și duce la reuderea emisiilor de CO2, brandul investește în mașini complet electrice. După ani de tachinări, de mașini concept și de scurgeri de informații, Porsche au dezvăluit, în final, versiunea de producție a primului lor vehicul electric, în 2019: Taycan.

Aceștia au investit de asemenea și în Rimac, inițial cumpărând acțiuni având valoarea de 10% din companie – ce este cunoscută pentru mașinile Concept_One și Concept_Two – în iunie 2018, apoi mărind acțiunile la 15,5% la doar câteva zile după dezvăluirea modelului Taycan din septembrie 2019.

Porsche Taycan: primul vehicul complet electric al companiei

Modelul Taycan BEV reprezintă avangarda planurilor celor de Porsche legate de vehiculele electrice, model ce a fost dezvăluit la jumătatea anului 2019. „A fost o mare provocare pentru noi să începem acest proiect, și să stabilim foarte clar care ne este obiectivul”, afirma Blume. „Pentru noi e foarte clar: când proiectăm o mașină, aceasta trebuie să fie 100% Porsche, cu toate caracteristicile Porsche ce țin de dinamică și calitate.”
Taycan a fost introdus în 3 variante: 4S, Turbo și Turbo S.

Aceste variante de performanță au între 400 și 450 km autonomie în Europa (însă conform standardului EPA din SUA, Turbo S are de fapt o autonomie de aproximativ 300 km), cu un timp de accelerare 0-100 km/h de sub 4 secunde.

Porsche deja lucrează la un model derivat din Taycan, numit Cross Turismo. Gândiți-va la acesta ca la o versiune break a lui Taycan, proiectată să fie ușor de folosit, pentru mai mulți potențiali clienți.

„Această combinație de a folosi platforma Taycan-ului de baza pentru o mașină ce o poți folosi și în mod sportiv, și off-road: este o combinație foarte reală”, susținea Blume.

„Pentru Cross Turismo, să construiești o mașină mai spațioasă ce are abilități off-road… Deja am testat mașina în situații off-road, și am fost la fel de încântatca de Taycan pe circuit.”

Macan va fi complet electric
Probabil că investiția în Rimac nu avut un impact prea mare pentru Taycan, însă următorul proiect electric al celor de la Porsche va folosi tehnologie de la compania croată. Lutz Meschke, șef adjunct al administrației Porsche AG, a afirmat la lansarea lui Taycan că investita în Rimac va ajuta brandul german în a construi un Macan electric.
Meschke a declarat într-un comunicat legat de cota din Rimac: „Am realizat rapid că Porsche și Rimac pot învață foarte multe unii de la alții. Noi credem în ce are de oferit Mate Rimac și compania sa.”

Mate Rimac, fondatorul și directorul general al companiei ce îi poartă numele, adăuga: „Ne aflăm abia la începutul parteneriatului – și deja ne-am atins o parte dintre obiectivele noastre importante. Avem multe idei de colaborare, și ne dorim să le aducem la viață în viitor. Ne concentrăm în mod fundamental pe crearea unei situații din care ambii parteneri au de câștigat, oferind clienților vehicule electrice incitante.”

Deci, ce înseamnă toate acestea pentru Macan? Porsche a confirmat că următorul vehicul va fi cu siguranță complet electric, și va folosi platforma Premium Platform Electric – o platforma ce folosește o baterie de 800 de volți, ce a fost dezvoltată în mare parte de Porsche, însă o platforma la care întregul grup Volkswagen are acces.

De exemplu, Audi va creea o gamă de mașini ce va folosi această tehnologie electrică, în anii ce urmează. Porsche a confirmat că următorul Macan electric va fi construit la fabrica de la Leipzig, de asemenea. Ne așteptăm să vedem noul Macan complet electric în 2021.

Ce urmează pentru gemenii 718?

Conform surselor, actualele Boxster și Cayman 718 vor continua să fie vândute până în 2023, înainte ca Porsche să decidă ce va face cu următoarea generație. Din fericire, brandul își extinde gama de motoare în 6 cilindri, prin intermediul opțiunii GTS 4.0.

Blume a afirmat în 2019, că brandul mai avea aproximativ 12 luni pentru a lua o decizie cu privire la construirea unui vehicul 718 electric, inginerii deja lucrând la prototipuri.

Se va construi oare un 911 electric?

Răspunsul scurt este „nu”; răspunsul lung este „nu, pentru o vreme”, conform lui Meschke, acesta afirmând că un 911 electric „va fi greu de construit, însă pentru un vehicul 718 acest pas va fi unul de viitor”.

Generația 992 a modelului 911 va rămâne bazată pe motorul cu combustie internă, până când va apărea facelift-ul; Porsche susține că platforma actualei generații poate folosi un tren de rulare hibrid, însă așteaptă versiunea „992.2” pentru a-l lansa.

După aceea, vorbim despre altă poveste – un 911 complet electric va dezamăgi un număr mare de entuziaști, însă, Porsche sunt hotărâți să facă motoarele pe combustie mai curate, astfel că legendarul model va continua să existe.

Este posibilă construirea unui hypercar electric Porsche?

Celor de la Porsche le lipsește o mașină extremă, de la lansarea modelului hibrid 918 Spyder, iar brandul își dorește să rezolve această problemă. Porsche nu vor lansa o astfel de mașină fără un motiv întemeiat, fiind efectuate experimente în spatele ușilor închise.

„Hypercar-urile rezonează cu Porsche. A fost strategia noastră din totdeauna, însă nu le proiectăm doar de dragul de a le proiecta – stilul nostru este de a îmbunătăți inovația”, sugera Blume.

„Încă nu ne-am hotărât cu privire la aceasta, și încă lucrăm la concept, gândindu-ne la modalități de a îmbunătăți bateriile.”

„Însă când vom stabili configurația acestei mașini, vom lua o decizie. V om finaliza acest proces până la jumătatea următorului deceniu.”

Revista Presei