Review Audi S3 Sportback: un vehicul rafinat, elegant, rapid ca o rachetă

audi s3 sportback

Gama A3 a fost pionieră la momentul lansării, în 1996, fiind lansată pe piață mai devreme decât modelele Seria 1 și A-Class, cu câțiva ani. Cea de-a patra generație a popularului model va fi lansată la showul auto de la Geneva de anul acesta – însă avem deja un review cu noul Audi S3 2020, sub forma sa de prototip final.

Asta ar putea explica folosirea „camuflajului”, pentru a ascunde formele mașinii. Acest prototip este pregătit de producție, și din punct de vedere mecanic ne dă senzația că este pregătit pentru reprezentanțe. Câteva setări ale componentelor electronice, și câteva componente de plastic pot fi schimbate până la începerea producției, Audi acceptând comenzi pentru noul model începând din mai (prețurile vor începe de la 46000 de euro cel mai probabil), livrarea acestuia începând din august.

Care sunt noutățile aduse de S3 Sportback 2020?
Din păcate nu avem toate detaliile tehnice despre S3. Chiar dacă familia de vehicule A3 Sportback va fi dezvăluită la Geneva pe 3 martie, S3 va fi prezentată în mai, astfel că detaliile mai amănunțite vor apărea spre finalul primăverii.

Se pare că S3 Sportback își va duce tradiția mai departe, de a fi cea mai scumpă berlină cu hayon de performanță din oferta Audi. Producătorul de la Ingolstadt știe cum să combine silențiozitatea și calitatea premium a materialelor, cu ingineria inteligentă, ce se află la baza acestei berline.

Știm că motorul în 4 cilindri, de 2 litri, va avea parte de foarte puține schimbări mecanice; inginerii s-au concentrat pe menținerea performanței – cel mai probabil mașina va dezvolta 310 CP, și un cuplu de 400 Nm – respectând regulamentul strict legat de emisii, ce a dus la instalarea filtrelor de particule inclusiv pentru motoarele pe benzină.

Audi nu a dezvăluit detalii legate de performanța lui S3, însă ne așteptăm la un timp de accelerare 0-100 km/h de sub 5 secunde, și o viteză maximă de 250 km/h.

Haldex 6 și noua generație de tracțiune integrală Quattro
Una dintre cele mai importante noutăți despre Audi S3 2020 o reprezintă trenul de rulare. Unul dintre motivele pentru care modelul s-a vândut bine, acesta reprezentând a cincea parte din vânzările de A3, o reprezintă tracțiunea integrala, potentă, Quattro. Aceasta va folosi sistemul Haldex 6 cu ambreiaj multidisc, livrănd putere roților din față și din spate într-o manieră mult mai sofisticată decât ce am întâlnit în ultimii 20 de ani.

Cu această ocazie VW Group va debuta utilizarea acestui sistem de la Borg Warner, a cărui complexitate a fost redusă comparativ cu sistemele Haldex precedente, fiind proiectat să aibă un răspuns mai rapid; la viteze mici pompa este oprită, însă în momentul în care calculatorul mașinii detectează un derapaj, sau nevoia de aderentă (de exemplu în momentul luării unei curbe, sau urcării la deal), acesta activează pompa, aplicând o presiune extraordinară de 44 de bari pentru 100 de milisecunde, pentru a angrena ambreiajul și a trimite putere roților din spate.

Sistemul de tracțiune integrală adaugă 70 kg greutății mașinii, și va fi disponibil și pentru modelele A3 de buget.
În premieră, sistemul Quattro de pe S3 poate trimite 100% putere roților din spate, iar calculatorul va aplica frâna în mod individual pentru fiecare roată, pentru a obține efectul de vectorizare a cuplului.

Dacă vei lua o curbă alunecoasă, și vei apasă viguros accelerația, vei observa că mașina își va menține stabilitatea, păstrând un nivel înalt de aderență. În locul multiplelor sisteme de control, există un singur calculator ce ia decizii astfel încât răspunsul să fie mai rapid, mai sigur, și mai precis. Din acest punct de vedere, sistemul funcționează bine.

Cum se conduce noul S3?
Noul sistem Quattro reprezintă o îmbunătățire importantă, o altă îmbunătățire remarcabilă fiind noul sistem adaptiv de amortizare, ce va veni standard pe noul S3. Gama de ajustări este mărită cu aproximativ 40%, conform inginerilor ce s-au ocupat de șasiu, permițând setări pentru un confort mai mare, sau setări pentru o suspensie mai rigidă, folositoare când conduci sportiv.

Am testat mașina pe diverse suprafețe de drum, iar S3 s-a comportat admirabil în majoritatea situațiilor. Poți controla multe sisteme (amortizoare, direcția, răspunsul pedalei de accelerație, configurația transmisiei și sunetul evacuării) prin intermediul butonului Audi Drive Select de pe bord, ce nu mai este aglomerat ca înainte. În modul Comofort, mașina se simte mai relaxată, denivelările fiind absorbite de amortizoare. Noua caroserie A3 Sportback conferă o senzație de rigiditate torsională, și poți simți suspensia (McPherson în zona din față, multi-link pe spate pentru modelele mai puternice) lucrând corespunzător, în ciuda anvelopelor mari de la Bridgestone, cu jante pe 19 țoli.

Modul Dynamic modifică semnificativ comportamentul direcției, însă aceasta își păstrează caracterul sportiv într-o manieră naturală comparativ cu sistemele anterioare, iar sunetul melodios al evacuării cvadruple se dovedește a fi încântător, aducând aminte de modelele RS3. Însă, acest sunet este intensificat artificial de o boxă, amplasată în zona torpedoului, însă implementarea acesteia este rațională, aceasta producând anumite sunete când accelerezi. Vă puteți închipui deja inginerii de sunet de la Audi, care vor adaugă cu 27% mai mult „grrrr” viitorului RS3.

Performanța
Cu toate că nu au fost confirmate date în acest sens, este evident faptul că S3 este o mașină rapidă. Există un comutator metalic, ce îți permite să schimbi modul de condus, având de ales între Drive și Sport. Acționând padelele din zona volanului, vei putea schimba manual cele 7 trepte ale transmisiei cu dublu ambreiaj S Tronic.

Performanța este suficientă, și nu cred că este nevoie de ceva mai rapid – numai cei „dependenți” de putere ar trebui să ia în calcul viitorul RS3. Există și un mod de lansare pentru plecări de pe loc cât mai puternice, însă utilizarea acestuia este limitată la 5 lansări într-un anumit interval de timp.

Condusul sportiv își va spune cuvântul când vine vorba de consumul de combustibil. Încă nu au fost publicate date legate de eficientă și emisii de CO2, însă în urma unui condus mai agresiv, consumul a crescut simțitor, fiind probabil mai mare decât cifra oficială pe care o va declara Audi, acesta ajungând la aproximativ 13,5 l/100 km conform computerului de bord. Sistemul start-stop și anvelopele speciale pot ajuta, dar nu pot face minuni…

Habitaclul prototipului a fost camuflat, și nu vă putem da detalii amănunțite despre el. Însă, veți avea parte de calitatea obișnuită de la Audi, și de aceeașitehnologie găsită și pe alte vehicule ce împart platforma MQB, precum noul VW Golf 8 și Seat Leon – vorbim despre ecrane mari, instrumentare de bord digitale, și tehnologii menite să asiste șoferii în timpul condusului.

Mânerele de la portiere au o formă remarcabilă de „J”,  existând lumini sub fiecare oglindă, ce proiectează logo-ul Audi când deschizi portierele din față. Mai mult de atât nu vă putem spune.

Cât de practic este S3?
Caroseria de A3 s-a mărit în ultimii ani, astfel noul S3 este o mașină surprinzător de spațioasă: spațiul din față este foarte generos, locul din spate fiind suficient și pentru persoanele înalte. Există un tunel necesar transmisiei, ce împarte în două locul din spate. Astfel, puteți lua 2 pasageri în spate, însă nu 3.

Ambreiajul Haldex ia din spațiul portbagajului lui S3 comparativ cu A3-ul obișnuit, S3 având un porbagaj format dintr-un singur compariment, însă acesta are o formă practică, ce îți permite să încarci lucruri destul de ușor.

Verdict
Noul Audi S3 2020 va plasat în continuare în topul gamei berlinelor cu hayon rapide. Dacă îți vei dori o experiență mai incitantă, probabil vei prefera BMW M135i ce are tracțiune spate, sau Ford Focus RS. Însă, populara berlină de la Audi pune la dispoziție o combinație bună de capabilități, remarcându-se tracțiunea integrală, calitatea materialelor, și modul în care mașina se prezintă per ansamblu.

Recenzia generației actuale de S3
Dacă îți dorești o berlină cu hayon rapidă, dar mai specială, S3 de la Audi ar trebui să se afle pe lista ta scurtă de preferințe.

Cu ce se remarcă această mașină?
S3 este o mașină interesantă, dar nu este inovativă, dacă vei lua în calcul specificațiile tehnice: un motor pe benzină cu turbosuflantă, cu o cilindree de 2 litri, ce dezvoltă peste 300 CP, sistemul obișnuit de tracțiune integrală Quattro de la Audi, transmisia automată cu dublu ambreiaj, în 7 trepte și suspensia sport.

Având în vedere că discutăm despre un model S, nu despre un RS3, evacuarea dublă, mare, este înlocuită cu o evacuare cvadruplă, mașina pe care am testat-o fiind versiunea Black Edition. După cum sugerează și numele, grila, ramele geamurilor și oglinzile de pe portiere sunt vopsite cu negru, Audi adăugând un sistem audio Bang & Olufsen.

Cum se prezintă interiorul?
Din punct de vedere al design-ului, actualizarea din 2016 a modelului A3 a păstrat lucrurile interesante și pentru S3. Există un volan aplatizat în partea de jos, o navigație ce se poate retracta, și niște materiale moi la atingere din plastic.

Schimbătorul de viteze pare mai vechi față de schimbătoarele din noile modele Audi, iar calitatea imaginii de pe navigație nu este atât de bună, precum cea a rivalilor, însă aceasta își îndeplinește scopul cu succes.

Este S3 rapid?
Bineînțeles. Motorul pe benzină în 4 cilindri, de 2 litri, cu turbosuflantă, este similar cu cel de pe Golf R, și cu cel de pe o serie de Leon-uri Cupra, de exemplu. La fel ca în cazul acelor mașini, accelerația lui S3 este plăcută, iar în momentul în care atingi limita de turații, vei avea parte de un „strigăt feroce” ce va ieși pe evacuare.
S3 este mult mai rapid decât pare, având în vedere că arată ca un A3 cu pachet S-Line.

Cât de manevrabil este S3?
Mult mai manevrabil decât te-ai aștepta. Sistemul de tracțiune integrală pune la dispoziție o aderență exemplară, astfel că atunci când vei lua o curbă cu S3, nu vei simți subvirare, sub nicio formă. Dacă îți vei dori să te „joci” cu mașina, cu siguranță vei putea.

Cu opțiunea de suspensie Magnetic Ride (ce este necesară dacă vei opta pentru roțile mai mari, cu jante pe 19 țoli), îți recomandăm să nu conduci mașina în modul Dynamic dacă nu ești grăbit – suspensia nu va fi confortabilă deloc. Configurația noastră de a avea motorul și evacuarea setate pe Dynamic, transmisia pe Manual, și suspensia pe Comfort pare cea mai bună în aproape orice situație.

Verdict
Această generație de A3 pare să îmbătrânească, însă S3 rămâne un vehicul dezirabil. Motorul se comportă bine, tracțiunea este de asemenea impresionantă, iar interiorul este bine gândit, și bine construit.

Acest model livrează puterea într-o manieră constrânsă – similară cu Golf R – însă, S3 rămâne un vehicul cu adevărat dezirabil.

Revista Presei