Review Honda E: o mașină electrică impresionantă

Japonezii au reușit să creeze o mare vâlvă în jurul Hondei E, chiar înainte caaceasta să intre în producție. Asta se întâmplă când dezvălui o mașină concept ce rezonează cu entuziaștii, ce își doresc o mașină electrică adevărată, cu personalitate.

Versiunea de producție nu a fost proiectată exact ca versiunea concept, în mod nesurprinzător, însă Honda a reușit să păstreze foarte mult din stilul conceptului, ce a atras atenția. Va puteți aduce aminte de ultima dată când o mașină concept a arătat identic în versiunea de producție?

În primul rând, cât va costa Honda E?

La început, se zvonea că Honda E va costa aproximativ 41000 de euro, însă ne bucurăm să va informăm că nu este chiar așa. Noua Honda este disponibilă pentru rezervări, cu varianta de baza având prețul de listă de aproximativ 31000 de euro (sau  de 350 de euro pe lună în cazul finanțărilor, conform Honda), în timp ce versiunea mai puternică, E Advance, va costa aproximativ 34000 de euro (sau aproximativ 410 euro pe luna).

Însă, modelul rămâne mai scump față de alte vehicule de oraș precum VW e-Up, Skoda Citigo-e, SEAT Mii Electric (în funcție de preferințele voastre), și Renault Zoe. Toate aceste opțiuni sunt mai ieftine, și oferă o autonomie mai mare, astfel Honda se află într-o poziție delicată. Luând în calcul vehiculele mai practice precum Kia e-Niro și

Hyundai Kona Electric, ce nu au un preț cu mult mai mare față de varianta de top a Hondei E, aceasta din urmă trebuie să convingă din punct de vedere al design-ului futurist.

Tehnologia Hondei e

Tehnologia implementată pe noua Honda E reprezintă o reușită pentru inginerii japonezi. Bateriile sunt montate pe cât de jos posibil, subcompacta având tracțiune numai pe puntea spate; această caracteristică menționată anterior fiind destul de rară în lumea vehiculelor electrice convenționale (însă BMW i3 folosește de asemenea tracțiunea spate).
Capacitatea bateriei este cotată la 35,5 kW/h, aceasta furnizând energie pentru un singur motor electric, ce este disponibil în 2 variante – una de 134 CP, sau una de 152 CP (ambele dezvoltând un cuplu de 314 Nm).

Astfel, versiunea cu 134 CP va avea un timp de accelerare 0-100 km/h de 9 secunde, iar versiunea de 152 CP un timp de 8,3 secunde.

Cei de la Honda sunt extrem de încântați de faptul că au reușit să mențină o distrbuire a greutății de 50:50 între puntea față și puntea spate, iar cu ajutorul tracțiunii spate, vehiculul are o rază de virare de doar 4,3 m. Caracteristica principală cu care se va remarca noul E va fi manevrabilitatea urbană, cu siguranță.

Honda susține că o încărcare de 80% a bateriei va necesita numai 30 de minute, folosind un încărcător rapid de 100 kW prin intermediul conectorului CCS2, în timp ce un încărcător pentru uz casnic de la Honda va încarcă bateriile în mai puțin de 4 ore.

Cum arată interiorul?

Foarte spilcuit, reprezentând un pas important pentru rafinamentul și calitatea oferită de brand.

Honda a proiectat habitaclul pentru a-ți da impresia că te afli într-un salon, ecranele și panourile de lemn combinându-se armonios cu scaunele gri, pentru a crea o atmosfera plăcută.

Scaunele sunt potrivit de moi, centurile de siguranță maro au o culoare mai interesantă decât obișnuitul negru, iar detaliile interesante precum roata în 2 spițe și suportul de pahare ce se deschide prin acționarea unei curele de piele mențin lucrurile incitante.

De asemenea, cabina este foarte aerisită, mulțumită materialelor folosite, geamurilor mari, trapei, și din cauza locului mare dintre scaune, datorită lipsei unui tunel pentru transmisie. Comenzile pentru condus sunt montate pentru a fi ușor de accesat, cu o mișcare naturală a mâinii, între cele două scaune din față, transformând condusul într-un process mai simplu, fără a te simți înghesuit. Felicitări, Honda.

Punctul de interes din habitaclu este display-ul foarte lat, montat pe bord, de-a lungul acestuia, dând într-un fel senzația unui TV. Arată aproape ca ecranul unui laptop, însă nu este așa de greu de folosit, precum v-ați aștepta.

În fața ta se află un mic display ce afișează toată funcțiile pentru condus, că orice altă mașină cu cadrane digitale. Este foarte lizibil, însă volanul îl poate obstrucționa, dacă acesta din urmă este fixat prea jos. Ecranul lat de care am vorbit anterior este format din 2 display-uri LCD de 12,3 inch, ce constituie sistemul de infotainment.

Acesta este foarte ușor de folosit, diversele funcții fiind ușor de accesat, fiind prezentă și opțiunea de a comuta între ecrane. Astfel, poți avea navigația pe un ecran, și ceva precum Apple CarPlay sau Android Auto pe alt ecran, putând comuta la nevoie. Și pasagerul din dreapta poate accesa sistemul, dar nu la fel de ușor.
Sau, dacă nu vrei nimic, poți alege drept imagine de fundal un acvariu, pentru a te calma.

Camerele laterale – ce vin standard pe e, și sunt mult mai discrete decât cele de pe Audi E-Tron care arată ca brațele unui robot (și costă foarte mulți bani) – joacă rolul de oglinzi retrovizoare, și se află în colțurile bordului. Poziționarea lor ar putea fi mai joasă față de o oglindă retrovizoare obișnuită, însă funcționează corespunzător, și nu te distrag când nu te uiți la ele.

Însă camera de marșarier pare mai slabă, și se pare că display-ul ce îi corespunde are o rezoluție mai slabă, astfel că ochii tăi au nevoie să se acomodeze în momentul care te uiți la acesta, plus că în cazul ploilor sau a altor factori ce pot bloca funcționarea camerei de marșarier, acest display devine aproape nefolositor. Din fericire, poți folosi o oglindă normală în acest caz, deci discutăm despre o tehnologie similară cu cea găsită pe noul Land Rover Evoque.

Cât de rapidă este Honda E?

Cât de rapidă trebuie să fie o mașină de oraș? Având în vedere că are 152 CP și că are de pus în mișcare mai multă greutate comparabil cu o mașină cu motor pe combustie… este destul de rapidă. Honda E pare mai sprintenă decât Renault Zoe la plecarea de pe loc, cuplul livrat scăzând rapid după 80 km/h, ceva obișnuit pentru o mașină electrică.

Honda a adăugat un mod Sport, ce schimbă comportamentul motorului, pentru a pune la dispoziție cuplul maxim puțin mai devreme. Acesta îmbunătățește accelerarea într-o bună măsură, însă nu ai nevoie de el într-o mașină micuță, de oraș. Aceasta are de asemenea parte de un sunet comparabil cu o navetă spațială din Star Trek, fapt ce este interesant.

Cât de bine se conduce noua Honda E?

Să începem cu lucrurile simple. Pentru un vehicul electric cu bateriile montate sub scaune, în Honda E se poate pătrunde că în orice altă mașină, aceasta oferind o poziție de condus normală, fără compromisuri, față de Nissan Leaf, de exemplu. Volanul poate fi ajustat atât din punct de vedere al apropierii de șofer, cât și din punct de vedere al înălțimii.

Greutatea pedalelor este de asemenea, „normală” – accelerația nu este prea ușoară, iar frânele au un răspuns precis, plăcut – ceva din care multe alte vehicule electrice și hibride ar trebui să învețe. „Controlul cu o Singură Pedală” operează precis, și frânează corespunzător când iei piciorul de pe accelerație, însă la fel ca toate sistemele de condus cu o pedală, și acesta este mai folositor la viteze scăzute, pentru că decelerează prea rapid la viteze mari. Însă, bine măcar că se aprind luminile de frânare.

Cât despre comportamentul virator, acesta nu este prea slab, însă E nu ia curbele într-un mod la fel de „entuziast” precum un Suzuki Swift, sau un Ford Fiesta (însă nu a fost proiectat să facă asta).

Acesta nu este complet „lipsit de viață” la viteze scăzute ca în cazul altor vehicule electrice, însă nu te incită. Însă trebuie să remarcăm raza de virare. Aceasta ne-a impresionat pe BMW i3, și ne-a impresionat și în acest caz. Această capabilitate transformă Honda E într-un vehicul excelent pentru oraș.

Mașina nu are ruliu, datorită centrului de greutate jos, și a distribuției 50:50 a greutății. Cu toate că am fi apreciat mai mult suport lateral din partea scaunelor, faptul că E nu dă senzația de răsturnare pe drumurile foarte curbate este de remarcat.

Și suspensia joacă un rol important în acest caz; avem de-a face cu o configurație McPherson, cu o geometrie și  o capacitate de amortizare ajustată ca pentru o mașină mult mai mare. Takahiro Shinya, liderul proiectului de testare, afirma că „i3 sau Leaf nu sunt niște repere suficient de relevante pentru setarea suspensiei împotriva vibrațiilor, pentru a pune la dispoziție mai mult comfort în timpul condusului”. Se pare că a funcționat. E se descurcă foarte bine cu denivelările. Nu sunt transmise vibrații în cabină, existând numai ocazionalele trepidații aproape insesizabile, în funcție de suprafața drumului.

Honda E: verdict

Honda E reprezintă o mică enigmă. Este drăguță ca mărime, are un aspect simpatic, și are un interior foarte interesant, atributele esențiale ce o recomandă în ciuda autonomiei mai scăzute, și a prețului mai mare.

Accelerează suficient de bine, și își trădează camarazii electrici prin sentimentul de control pe care îl provoacă, ce este impresionant față de alți competitori.

Cu siguranță ne-a deschis ochii cu privire la cum ar trebui să se conducă o mașină electrică, chiar dacă șasiul și configurația inteligență a acestuia nu ne-au impresionat la volan.

Honda E a reușit să aducă viitorul mai aproape de șosele.

Aceasta arată că o mașină concept, cu un interior pe măsură, și faptul că rămâne ușor de folosit înlătura orice sentiment de intimidare pe care potențialii cumpărători l-ar putea avea, ce i-ar putea face să se răzgândească.

Ne place. Foarte mult!

Loading...

Revista Presei