Review Mini Cooper SE 2020

01 feb. 2020
Review Mini Cooper SE 2020

O versiune complet electrică de Mini nici măcar nu se afla în stadiul de proiect când generația F56 a fost lansată în 2014. Înainte de a merge mai departe, este important să menționăm că acest Mini nu este primul vehicul electric din partea britanicilor. Generația actuală de Countryman are o versiune plug-in hybrid, BMW experimentand cu Mini E în 2008, însă numai 600 de vehicule fiind produse în urma acestui experiment.

Compromisurile erau mari – locurile din spate dispăruseră, capacitatea portbagajului se micșorase, iar tehnologia electrică îngreunase mașina cu 350 kg. Lecțiile învățate în urma acestei experiențe au fost puse în practică pentru dezvoltarea lui i3, însă chiar și inginerii BMW au recunoscut că nu se așteptau la o dezvoltare atât de rapidă a tehnologiei și accesibilității bateriilor.

Astfel, este un lucru interesant faptul că i3 la rândul său donează tehnologie electrică pentru verișorul Mini.Se numește Mini Electric în Regatul Unit, însă în restul Europei are denumirea de Mini Cooper SE.

Componentele mașinii

Am menționat faptul că i3 a contribuit cu anumite componente, însă ingierii Mini insistă că noul model nu reprezintă un „copy-paste” a lui i3. Aici pachetul de baterii este cotat la 93.2 Ah, fiind puțin mai mic decât cel al modelului i3, fiind aranjat în formă de „T”, sub scaune. Partea superioară a T-ului se află în zona osiei din spate, în timp ce partea dreapta ajunge în zona scutului.

Modelul i3 S donează componentele electronice și motorul de 181 CP, produs de BMW la fabrica din Landshut. Aceste componente se află în mod normal în zona din spate a lui i3 S, însă în cazul lui Mini, acestea se află sub capotă, motorul fiind fixat cu ajutorul celor 3 puncte de montare deja existente.

Nu s-au făcut compromisuri în habitaclu, singurul lucru înlăturat fiind niște spumă din bancheta din spate, pentru metine poziția pasagerilor la același nivel – aceștia stau deasupra bateriilor, dacă va aduceți aminte. Mecanismului de alimentare cu combustibil i s-a făcut o conversie, pentru a permite încărcarea bateriilor.

Toate acestea sugerează că s-au produs puține modificări asupra caroseriei, și că Electric poate fi integrat complet în linia de producție a modelelor pe benzină și motorină.

Încă arată ca un Mini

Acesta a fost obiectivul celor de la Mini. Dacă doriți, puteți să va comandați noul Electric în același stil ca mașina din imagini – cu accente galbene, și jante din aliaj, ce au un aer retro, având forma unui port de încărcare cu 3 pini.

Însă, nu este obligatoriu să îl comanzi așa. Acele jante pot fi schimbate cu altele ce au alt design, iar accentele galbene pot fi și ele de asemenea modificate. Mini-urile sunt deja destul de extravagante, astfel că mașina nu are nevoie să scoată în evidență lipsa unei evacuări tradiționale; singurul lucru absolut necesar este emblema ce denotă că noul Mini este electric.

Aceeași poveste și în habitaclu. Vorbim de un Mini, deci ne vom întâlni cu sistemul de infotainment circular, cu butoanele mari, și cu calitatea foarte bună a materialelor, caracteristică brandului. Există totuși niște schimbări, printre care amintim culoarea galbenă a butonului de pornire, și detaliile galbene de pe schimbător și de pe rama display-ului.

Detaliile de pe rama display-ului vor fi întâlnite și pe varianta GP, când aceasta va sosi spre finalul anului, având un luciu straniu peste detaliile parcă desprinse din desenele animate. Credem că s-a recurs la un astfel de design pentru a neutraliza razele de soare, deoarece mașina nu are niciun deflector.

În celelalte zone, avem parte de configurația clasică de Mini: un portbajat cam mic, dar utilzabil (neafectat de trenul de rulare electric), și scaunele din spate ce nu sunt construite pentru pasageri înalți.

Se conduce ca un Mini?

Aproape. Suspensia este ajustată pentru a da impresia unui Cooper S pe benzină, însă senzația percepută este diferită. Mașina a fost înălțată cu „1-2 cm” în comparație cu versiunea pe benzină de Cooper S, pentru a oferi bateriei mai mult spațiu, însă centrul de greutate este mai jos, pentru că greutatea mai mare se află în partea de jos a mașinii.

De asemenea, mașina are parte de o modificare substanțială a distribuirii greutății, cu o greutate în partea frontală comparabilă cu un model pe benzină, însă Electric are o distribuire mai bună, 54-46 față-spate, în comparație cu 60-40  de pe versiunea obișnuită, datorită bateriei. Numai jantele pe 16 și 17 țoli sunt oferite, pentru că mașina s-ar simți mai rigidă cu jantele de 18 țoli de pe Cooper S. Sunt 3 versiuni de echipare, numite intuitiv – Level 1, 2 și 3.

Chiar dacă Electric este ajustat pentru a oferi senzația unui Cooper S, suspensia se simte puțin mai „moale” în momentul întâlnirii unei denivelări. Totuși, suspensia își păstrează rigiditatea specifică unui Mini, însă considerăm
că jantele pe 17 țoli sunt exact ceea ce îi trebuie acestei mașini.

Partea mai rea este reprezentată de comportamentul virator, ce dezamăgește pe durata accelerarilor puternice, având în vedere reputația Mini în acest domeniu.

Trenul de rulare electric

E suficient de performant. Sigur, nu e rapid ca unul Tesla, însă are un timp de accelerare 0-100 km/h similar cu acela al unui Cooper S, având de asemenea un timp de accelerare 0-60 km/h de sub 4 secunde. Fâșneț, cu un discret sunet emis când atingi viteze mai mari.

Există 4 moduri de condus – Sport, Mid, Green și modul special Green+ – însă toate aceste moduri sunt cam nefolositoare. Rămâneți pe modul Green. Există o diferența neglijabilă de performanță în materie de accelerație și de comportament virator în modul Sport.

Este remarcabil modul de regenerare a lui Mini, ce constă în operarea unei singure pedale aproape tot timpul. Există un comutator lângă starterul galben ce modifică regenerarea în timpul mișcării; acest comutator și modul Green+ sunt folositoare, dacă reușești să îți amintești să nu apeși frâna când vezi semaforul roșu.

Acest sistem se va dovedi a fi foarte util, iar în comparație cu e-Pedal de pe Nissan Leaf, îl poți folosi la viteze mari, fără a afecta negativ răspunsul pedalei de frână dacă ai nevoie să o acționezi.

Autonomia și încărcarea

O încărcare de 80% necesită 35 de minute cu un încărcător destul de neobișnuit de 50 kW DC, sau 2 ore și jumătate cu obișnuitul încărcător de 11,2 kW AC. O încărcare completă necesită 12 ore cu ajutorul unei prize domestice.
Cât despre autonomie, Mini susține că această va fi de 235-270 km, în funcție de condițiile de drum.

Această autonomie este perfect acceptabilă pentru 95% din călătorii, însă pentru distanțele mai lungi, Mini rămâne în urmă față de adversari. Dacă dorești o autonomie similară, VW e-Up este cu aproximativ 6000 de euro mai ieftin, însă poți obține o autonomie mai bună de la Renault Zoe, ce este un vehicul cu un preț similar (chiar și când vine vorba de finanțare).

Cea mai mare amenințare la adresa Mini-ului, însă, este Honda e; chiar dacă Honda a declarat o autonomie mai mică, e este oferit pentru un preț mai mic când vine vorba de finanțări, și este mult mai avansat decât Mini când vine vorba de tehnologia și design-ul habitaclului, și de manevrabilitatea în mediul urban.

Mini Electric: verdict

Dacă îți dorești un Mini, și vrei să mergi pe calea electrică, acesta este Mini-ul la care trebuie să te uiți, și pe care trebuie să îl conduci. Misiunea brandului de a construi o mașină ce arată identic cu versiunile cu motor pe combustie a avut succes. Poți să faci comandă.

Însă, dacă îți dorești o mașină electrică și doar atât, Mini Electric este încercat din orice punct de vedere de rivali, fiind astfel o opțiune mai puțin convingătoare. Dacă iei și alte opțiuni în calcul, poți obține aceeași autonomie pentru un preț mai mic, o autonomie mai mare pentru un preț similar, sau o mașină mult mai interesantă. Cine ar fi crezut că un Mini poate fi depășit când vine vorba de caracter și stil?