Review Opel Corsa-e 2020

În urmă unei lansări cu succes anul trecut, noul Opel/Vauxhall Corsa se dovedește a fi o alternativă mai convențională pentru Peugeot 208, vehicul ce a câștigat titlul de Mașina Anului 2020 în Europa.

După cum știți, PSA Group a achiziționat brandurile Opel și Vauxhall de la General Motors la finalul anului 2017, acestea provocând pierderi financiare semnificative pentru americani. Francezii de la PSA au recurs imediat la implementarea propriilor platforme și trenuri de rulare pe modelele Vauxhall/Opel, pentru a nu fi nevoiți să plătească licența celor de la GM.

Noua Corsa este primul rezultat al acestei schimbări, fiind bazată pe platforma CMP pentru mașini de clasa mică de la PSA, venind cu variante pe benzină și diesel, cât și cu o variantă electrică cu 136 CP cu baterie, numită Corsa-e. Având în vedere decizia recentă din UK de a interzice motoarele pe benzină, diesel și hibride în 2032, francezii au ales o configurație de viitor.

Sună promițător, dar care este raportul calitate-preț?

Prețurile în Europa vor începe de la aproximativ 30000 de euro, astfel noua Corsa reprezintă o ofertă interesantă, însă îmbunătățirea sistemului de încărcare pentru a ajunge de la 7,4 kW 11 kW va costa. Rivalii modelului Corsa sunt Leaf de la Nissan (ce are o baterie de 40 kWh), ce are un preț de pornire de aproximativ 36000 de euro, Renault Zoe ce are un preț de pornire de aproximativ 30000 de euro, și Hyundai Kona, ce pleacă de la 34000 de euro în varianta de echipare de baza, având o baterie de 39 kWh. Toate aceste prețuri nu au în vedere diversele discount-uri oferite de guverne.

Cei de la Opel susțîn că încărcarea noului model acasă va duce la un cost de alimentare lunar mai mic cu aproximativ 72 de euro în comparație cu un Corsa cu motor convențional de 1,2 litri cu turbosuflantă. Peugeot susține că 208-e are un cost de alimentare similar cu versiunea cu motor de 1,2 litri, însă această estimare are în vedere costul electricității în Franța.

Un lucru ce va încânta viitori clienți este încărcătorul wallbox în valoare de 900 de euro va fi inclus în preț, fiind inclusă și posibilitatea de încărcare de până la 100 kW DC, opțiune ce costă extra în cazul rivalilor precum Renault Zoe.

Timpul necesar încărcării va varia în funcție de configurație. În configurația de 7,4 kW sau 11 kW Corsa-e se va reîncarcă în totalitate în 7,5 ore. Folosind un încărcător rapid de 22 kW, mașina în configurația de 7,4 kW se va reîncărca în 5 ore, iar cea în configurație de 11 kW se va reîncărca în 3 ore și 20 de minute. Un încărcător puternic DC de 50 kW va încărca ambele configurații în 45 de minute la 80%, iar încărcătorul de 100 kW va încărca mașina în 30 de minute.

Toate modelele Corsa sunt construite pe aceeași linie de producție de la Zaragoza, în Spania, însă Corsa-e este o mașină diferită.

Pentru a putea integra o baterie de 50 kWh, ce cântărește 345 kg, sub bancheta din spate, a fost necesară modificarea șasiului și implementarea unei suspensii diferite pe spate.

Totuși, discutăm despre același sistem McPherson pe față, și de același sistem cu bară de torsiune pe spate, însă de data aceasta există și o bară Panhard pe puntea spate, pentru a îmbunătăți stabilitatea laterală. Arcurile, amortizoarele, direcția și bieleta antiruliu au fost adaptate pentru a face față la greutatea de 1,5 tone a mașinii.

„Am îmbunătățit capacitatea de amortizare, nu reculul”, afirma Thomas Wanke, inginerul șef de la Opel/Vauxhall, „însă cu greutatea adițională, va exista mereu o inerție”.

Cum rămâne cu performanța?

Motorul sincron AC livrează o putere de 136 CP, și un cuplu de 260 Nm în modul Sport, existând și alte două moduri, ce restricționează puterea și cuplul; Normal, 106 CP/220 Nm; și Eco, 80 CP/180 Nm. Există și un mod ce pune accentul pe frânarea regenerativă, ce mărește cantitatea de energie ce este recuperată pentru baterii.

Viteza maximă declarată este de 150 km/h, timpul de accelerare 0-100 km/h este de 8,1 secunde, iar autonomia de rulare este de 336 km conform standardului WLTP, însă condusul la deal, temperaturile extreme și vitezele mari pot reduce la jumătate această autonomie. Având în vedere capacitatea utilizabilă a bateriei de 46 kWh, Corsa are o eficiență cotată la 7,3 km/kWh, și emisii de CO2 de 37,7 g/km.

Chiar dacă nu este rapidă ca o Tesla, noua Corsa este destul de sprintenă. Ca la majoritatea mașinilor electrice, demarajul este convingător, însa puterea scade la viteze mari. Astfel, depășirile la viteze medii se simt rapide și conferă încredere, dar la viteze de peste 80 km/h ar fi bine să fiți atenți. Chiar și pe suprafețele alunecoase sistemul de tracțiune are un răspuns corespunzător, însă va trebui să aveți în vedere modalitatea în care veți acționa pedala de accelerație.

Cum a afectat greutatea adițională direcția și suspensia?

Suspensia nu este rea, având în vedere greutatea mașinii și rigiditatea amortizoarelor. Avem parte de rafinament și de un control al ruliului, ce se află în contrast cu sentimentul de confort oferit de Peugeot e-208. Pe drumuri denivelate micuța Corsa ar putea să va dea senzația că suspensia este prea rigidă, însă aceasta nu devine total inconfortabilă. Cu anvelope de la Michelin, ce au jante pe 17 țoli, trecerea peste denivelări este resimțită în zona banchetei din spate, însă acesta ar fi cam singurul lucru pe care îl putem remarca.

Direcția este directă și precisă, iar ruliul este controlat corespunzător. Distribuirea greutății pe punți este aproape de raportul ideal de 50-50 în cazul Corsei electrice, în comparație cu varianta pe benzină, iar centrul de greutate este cu 10% mai jos, un avantaj considerabil, însă greutatea adițională, ca în cazul multor mașini electrice, afectează caracterul virator al mașinii, dând o senzație de incertitudine șoferului cu privire la aderența reală a mașinii. Astfel, veți avea nevoie de o doză de încredere pentru a conduce mașina.

Habitaclul

În comparație cu modelul Peugeot, Corsa este convențională din acest punct de vedere. Ați putea considera că este destul de plictisitoare, însă habitaclul este bine construit, și are în componența sa materiale de o calitate decentă. Butoanele pentru climă sunt montate sub consola centrală, ca la Audi, și au un display digital pentru temperatura, montat chiar în centrul acestora.

În materie de display-uri, avem un instrumentar de bord destul de aglomerat, și un touchscreen central, ce are o rezoluție bună, punând la dispoziție un sistem de navigație ușor de folosit. Scaunele sunt confortabile, însă zona dedicată șezutului se simte destul de subțire.

În spate, este loc suficient pentru adulți relativ înalți, însă locul la cap este destul de restricționat, nefiind adecvat pentru călătoriile lungi. Opel susțin că portbagajul a rămas la fel de spațios, însă acest lucru nu este adevărat în totalitate, având în vedere că locul dedicat roții de rezervă a fost pierdut, chiar dacă discutăm despre aceeași capacitate de 267 de litri ca în cazul Corselor cu motor convențional.

Corsa-e vine cu majoritatea echipărilor pentru siguranță și confort, însă nu avem parte de nimic spectaculos fără a apela la variantele de echipare mai scumpe. Va fi nevoie de varianta Elite Nav pentru a accesa „facilități” precum geamurile electrice din spate, camera de marșarier și senzorii de parcare, precum și oglinzile rabatabile, cotiera centrală și luminile LED.

Opel Corsa-e: verdict

Chiar dacă nu este la fel de interesantă ca sora Peugeot 208, Corsa te va încânta prin maturitatea sa, și prin ușurința folosirii. Este destul de confortabilă, sprintenă, și mult mai practică decât unii rivali.

Autonomia de rulare va fi întotdeauna o problemă având în vedere bateriile actuale ce folosesc tehnologia litiu-ion, și stațiile de încărcare, însă Corsa-e se apropie cu un pas de a deveni mașina ideală, sau cel puțin singura ta mașină.

Apariția acestui model reprezintă un avantaj pentru Opel/Vauxhall, având în vedere că adversarul principal, Ford, încă nu a adus pe piață un rival electric.

Loading...

Revista Presei