Stupoare printre cei cu mașini diesel și pe benzină! Sunt vești fabuloase pentru milioane de români

16 feb. 2020
Stupoare printre cei cu mașini diesel și pe benzină! Sunt vești fabuloase pentru milioane de români

Ce n-a reușit desființarea supraaccizei la carburanți a reușit coronavirusul. Deși nu este neapărăt un semn de sănătate economică, epidemia de coronavirus a redus drastic consumul, fapt care a atras reducerea prețului la petrol și implicit la carburanți. 

Astfel că, în România prețul la diesel și la benzină a ajuns sub pragul de 4 lei, lucru pe care șoferii din România nu l-au mai văzut de ani de zile.

Astfel, benzina şi motorina au ajuns la cel mai mic preţ la pompă din ultimii doi ani. Pentru tariful de la benzină, ieri a fost chiar un moment psihologic, coborând sub pragul de 5 lei pe litru a unele staţii. Mai precis, 4 lei şi 98 de bani. Pentru motorina tariful pe litru e de 5 lei şi 15 bani.

Ieftinirea carburanţilor este provocată de contextul internaţional, unde petrolul a ajuns la minimul ultimelor 12 luni, iar specialiştii se aşteaptă ca aceste scăderi să aducă ieftiniri inclusiv în magazine.

Astfel, barilul de petrol a ajuns la 52 de dolari, faţă de 63 de dolari, cât era în ianuarie. Acesta a fost și motivul pentru care BNR a redus prognoza de inflație.

Coronavirusul prăbușește cererea mondială de petrol

Cererea mondială de petrol ar urma să scadă în primul trimestru al acestui an comparativ cu perioada similară din 2019 din cauza epidemiei de coronavirus din China, aceasta urmând să fie prima diminuare înregistrată după criza financiară globală din 2009, a anunţat Agenţia Internaţională a Energiei.

Noile estimări ale IEA arată că pieţele petroliere se confruntă cu un surplus semnificativ de ţiţei, în pofida ultimelor reduceri de producţie decise de Organizaţia Ţărilor Exportatoare de Petrol şi statele partenere. Cotaţia barilului de petrol a coborât săptămâna trecută sub pragul de 50 de dolari, cel mai redus nivel din ultimul an, iar impactul epidemiei de coronavirus se va resimţit de-a lungul întregului an, susţine IEA.

„Consecinţele epidemiei de Covid-19 asupra cererii mondiale de petrol vor fi semnificative”, subliniază IEA în raportul său lunar publicat joi.

Pe ansamblul anului 2020, IEA şi-a revizuit cu aproximativ 30% estimările referitoare la creşterea cererii de petrol. Conform acestor prognoze, cererea de ţiţei se va majora cu 825.000 de barili pe zi în acest an, cea mai modestă creştere înregistrată după 2011. În plus, în primul trimestru al acestui an „cererea de petrol este aşteptată să înregistreze o contracţie de 435.000 de barili pe zi, prima scădere trimestrială din ultimul deceniu” susţine IEA.

Epidemia de coronavirus a impus închiderea firmelor şi introducerea în carantină a zeci de milioane de persoane în China, cel mai mare importator mondial de petrol. IEA subliniază că anul trecut China a fost responsabilă pentru aproximativ 75% din creşterea cererii mondial de petrol.

Epidemia din China a determinat Organizaţia Ţărilor Exportatoare de Petrol, Rusia şi alţi mari producători de petrol din afara organizaţiei să cadă de acord asupra reducerii producţiei cu 1,7 milioane de barili pe zi până la finele lunii martie. În plus, Arabia Saudită, cel mai mare exportator mondial de ţiţei, face presiuni pe lângă aliaţii să din OPEC precum şi pe lângă alţi mari producători de petrol din afara cartelului pentru organizarea unei reuniuni de urgenţă la care să fie decise noi reduceri, însă până acum Rusia s-a opus acestor iniţiative.