Vânzările de SUV-uri compacte sunt de așteptat să stagneze în acest an

Se prevestește că piața SUV-urilor compacte din Europa va fi mai puțin lucrativă în acest an, fiind vorba de peste 2 milioane de unități vândute, după ani de creștere, producătorii auto înlocuind modele importante, întregul segment tranziționând de la motoarele diesel spre trenurile de rulare electrificate.

După acest an, însă, LMC Automotive consideră că segmentul se va dezvolta, vânzările crescând la 2,4 milioane de unități în 2021, continuând să crească în fiecare an, ajungând la 2,8 milioane până la jumătatea decadei.
SUV-urile compacte au reprezentat un colac de salvare din punct de vedere economic pentru brandurile de volum, precum Nissan, Ford sau Peugeot, mulțumită cererii pentru modelele Qashqai, Kuga sau 3008.

Vânzările mari au propulsat acest segment, transformându-l că mărime în cel de-al patrulea din Europa, reprezentând 13% din cota de piață a anului trecut, fiind vândute peste 2 milioane de vehicule, conform statisticilor puse la dispoziție de JATO Dynamics. Cota acestui segment s-a dublat aproape din 2014 până astăzi. Volkswagen Tiguan a depășit Nissan Qashqai cu 4%, pentru a deveni liderul segmentului. Peugeot 3008 s-a aflat pe locul 3.

Prevestirea făcută de cei de la LMC pentru 2020 este bazată pe faptul că modelul Qashqai va fi înlocuit spre finalul anului, și că actuală generație Kuga va fi succedată de o nouă versiune.

Astfel, LMC sunt de părere că numărul vânzărilor SUV-urilor compacte pentru anul 2020 va fi foarte apropiat de numărul de vânzări din anul 2019, ce a fost de aproximativ 2,2 milioane. LMC a atras atenția asupra faptului că vânzările pentru Hyundai Tucson și Kia Sportage ar putea scădea, datorită sosirii succesorilor acestor modele în 2021.

Misiune dificilă

Cea mai dificilă misiune pentru producătorii ce vând SUV-uri compacte este de a tranziționa de la motoarele diesel (pe care se bazează la ora actuală) spre cele electrice, pentru a întruni obiectivele legate de emisii impuse de UE, și pentru a respecta dorințele consumatorilor.

Cu toate că numărul motoarelor diesel de pe SUV-urile compacte ce au fost vândute în ultimii ani a scăzut de la 73% în 2015 la 44% în 2018, având în vedere numărul de vânzări în asamblu, între lunile ianuarie și octombrie ale anului trecut niciun alt segment nu a înregistrat mai multe vânzări de vehicule cu motoare diesel decât cel al SUV-urilor compacte, conform JATO.

Tiguan a ocupat locul secund în clasamentul mașinilor diesel vândute în Europaîn ultimele 10 luni ale anului trecut, modelul Golf fiind liderul acestui clasament. 3008 a ocupat locul 4 în acest clasament.

Producătorii japonezi sunt liderii inițiativei de a renunța la motoarele diesel, adoptând hibridele. Toyota CH-R s-a aflat pe locul 6 în clasamentul vânzărilor, cu 121.418 de unități vândute, în timp ce RAV4 a surclasat SEAT Ateca și Opel/Vauxhall Grandland X, pentru a intra în top 10.

Versiunile hibride ale lui C-HR au reprezentat 89% din vânzările acestui model, în timp ce motoarele hibride au fost integrate în 67% dintre unitățile de RAV4 vândute, conform statisticilor oficiale puse la dispoziție de Toyota Europe.

Și Honda a decis să adopte motoarele hibride, prin intermediul noului CR-V. Însă, cel mai mare impact al aceste inițiative va fi resimțit la anul, când se preconizează că Nissan va renunta la motoarele diesel oferite pe Qashqai, pentru a le înlocui cu sistemul hybrid e-Power.

„Avem parte de o scădere când vine vorba de vânzarea modelelor cu motoare diesel , și ne vom adapta la acest trend”, afirma Gianluca de Ficchy, președintele Nissan Europe, pentru Automotive News Europe, fără a confirma abandonarea motoarelor diesel.

Ford va oferi două variante de motor diesel pentru noul Kuga, una cu un sistem mild hybrid, însă va lansa și o versiune hibridă convențională pentru SUV-ul compact, spre finalul acestui an.

Adoptarea hibridelor plug-in

Alți producători auto importanți pentru acest segment au hotărât să ofere hibride plug-in în locul celor convenționale, fapt ce duce la scăderea semnificativă a emisiilor de CO2 în comparație cu hibridele standard, însă, prețul de achiziție a celor plug-in este mai mare, datorită mărimii bateriilor.

Brandurile PSA Group, Peugeot, Citroen, DS și Opel/Vauxhall au lansat deja variante plug-in hybrid ale SUV-urilor compacte pe care le au în ofertă, reducând cantitatea de CO2 emisă la 29 g/km.

Ford va lansa de asemenea o varianta plug-in hybrid a lui Kuga, iar Nissan va lansa o versiune plug-in hybrid a lui Qashaqi împrumutând tehnologie de la partenerul Mitsubishi, conform zvonurilor.

Toyota este ultimul producător care a anunțat recent o versiune plug-in hybrid pentru acest segment, fiind vorba despre un RAV4 ce va fi lansat în a doua jumătate a cestui an, autonomia de rulare în mod complet electric a acestui viitor model fiind de 65 km.

Până acum, VW nu a anunțat nicio variantă plug-in a modelului Tiguan, însă lansarea unui astfel de model este iminentă. Brandul deja vinde o versiune plug-in hybrid a modelului Tiguan cu ampatament mare în China.

LMC a adus în discuție un factor de risc pentru acest segment: viitoarele reguli stricte cu privire la emisiile de CO2 ar putea forța producătorii să își schimbe strategiile și să se concentreze asupra mașinilor convenționale. Chiar dacă sunt electrificate, SUV-urile sunt mai grele, și au un consum mai mare de carburant în comparație cu berlinele.

Cumpărătorii ar putea fi forțați să se întoarcă la aceste mașini, pentru că standardele dure pentru emisii ar putea duce la o creștere semnificativă a prețurilor pentru SUV-urile electrice.

Deocamdată, popularitatea acestui segment rămâne necontestată. Analistul global din partea JATO, Felipe Munoz, a atras atenția asupra faptului că singurul brand de volum ce nu participa în acest segment în Europa este Fiat, însă această situație se va schimba, când brandul va fuziona cu PSA.

Munoz afirma: „Acest segment este foarte important pentru producătorii auto. Este o sursă importantă de vânzări și profit.

Revista Presei