Vision iNext, noul vehicul electric de top de la BMW

Conceptul Vision iNext de la BMW scoate în evidență ideea brandului despre cum tehnologiile pentru autonomie, conectivitate, și pentru trenurile de rulare trebuie integrate într -o mașină vârf de gamă , ce se dorește a fi lansată în 2021.

BMW a publicat imagini și detalii ale noului vehicul, în urma prezentării conceptului în cadrul unui turneu global, ce a avut opriri la München, New York, San Francisco și Beijing.

Vision iNext „definește viitorul mobilității”, afirma Klaus Froehlich, liderul departamentului de dezvoltare de la BMW. „Este vehiculul ce deschide drumul pentru toate inovațiile strategice la care lucrăm din greu.”
Varianta de producție a lui iNext va fi vârful de gamă a sub-brandului i de la BMW. Inovațiile acestuia se vor regăsi la un moment dat și pe celelalte vehicule din oferta producătorului.

Varianta de producție nu va avea cel mai înalt nivel de autonomie, Level 5, ce permite mașinii să vireze singură în orice circumstanță. Va avea Level 3, denumit și „automatizare condițională”, permițând vehiculului să conducă autonom la drum lung, sau în caz de urgență să tragă pe dreapta. Șoferii trebuie să supravegheze sistemul, și să fie pregătiți să preia controlul.

„Ce putem garanta este că la nivel global oferta va fi reprezentată de sistemul Level 3 ce va fi foarte avansat, de exemplu la drum lung acesta va funcționa fără probleme și la viteze de 130 km/h, și va efectua diverse manevre despre care nici nu se discută la momentul actual pentru sistemele Level 3”, afirma Froehlich.

Varianta de producție a lui iNext va avea parte de trenul de rulare și bateriile eDrive din a cincea generație.Vehiculul va avea o autonomie de rulare de peste 600 km, conform standardului WLTP introdus în Europa. BMW nu a dezvăluit autonomia conform standardului EPA din SUA. BMW speră să echipeze iNext cu baterii cu densitate mai mare, a căror tehnologie de „împachetare” va avansa în viitor.

Un interior ca un salon

iNext are parte de materiale textile inteligente, de mânere senzitive la atingere în zona portierelor, și de un sistem de infotainment cu inteligență artificială.

Habitaclul are scopul de a crea o atmosferă parcă desprinsă dintr-un salon, BMW sperând că viitori clienți se vor îndrăgosti de noul interior – „care va fi ca sufrageria de acasă, nu îți va lasă impresia că te afli în el doar pentru că circuli din A în B”, afirma Froehlich.

Designerii susțin că atmosfera relaxată din habitaclu a fost inspirată de hotelurile boutique. Pentru a da pasagerilor senzația că interiorul este spațios, varianta concept nu a are stâlpul B  ce este amplasat de obicei pentru ca mașinile să își păstreze integritatea structurală în cazul unei lovituri laterale.

Partea din față a habitaclului are o culoare aurie cu tentă de roz, pentru a se diferenția de partea din spate, ce este decorată cu albastru marin. Rezultatul este un mediu primitor pentru toți ocupanții.

Alți producători auto au produs concepte cu scaune ce se pot rabata, pentru a le permite ocupanților din față să se întoarcă spre cei din spate în timp ce mașina se conduce singură. Vision iNext păstrează configurația tradițională. BMW susține că această opțiune este mai sigură, pentru că mașinile sunt proiectate pentru a proteja ocupanții din față. Șoferii pot prelua controlul mai repede dacă sunt poziționați cu fața la volan.

Tehnologie minimalista
În afară de cele 2 ecrane minimaliste pentru instrumentarul de bord, iNext nu are nicio interfață om-mașină care se remarcă imediat. Designerii au preferat să implementeze „tehnologie timidă”, acest termen referindu-se la faptul că funcționalitățile nu sunt menite să îți capteze atenția atunci când nu îți sunt necesare.

„Cum tehnologia devine din ce în ce mai complicată, dorim că interfața pentru utilizatori să devină mai simplă, mai prietenoasă, și mai intuitivă”, afirma Adrian van Hooydonk, liderul departamentului de design de la BMW Group. „Dorim ca tehnologia să fie vizibilă numai atunci când ai nevoie de ea, când îți trebuie.”

De exemplu, în modul „Boost”, volanul și display-urile sunt poziționate către șofer. Când sistemul de condus autonom este activat, în modul „2Ease”, volanul se retrage, iar pedalele se retrag și ele. Display-urile trec de la afișarea datelor legate de condus, la modul „Exploration”, ce pune la dispoziție șoferului și pasagerilor sugestii despre locațiile și evenimentele din zona în care se află, ce ar putea fi de interes pentru ei.

Dacă pasagerii din spate doresc să asculte muzică, aceștia pot face un gest cu degetul, o mișcare în formă de cheie sol, chiar pe materialul banchetei. Diodele emițătoare de lumină vor înregistra mișcarea, vor recunoaște simbolul, și vor trimite instrucțiunea la computerul de bord pentru a reda o listă de melodii.

Șoferul are o cotieră cu un panou de lemn ce funcționează ca o suprafață HMI (Human-Machine Interface).

Sistemul de control vocal de pe concept funcționează prin intermediul limbajului natural, conform BMW, însă pe durata demonstrației de la München bateria prototipului s-a golit, astfel că a ajuns în punctul în care acesta nu mai putea funcționa , conform executivilor.

Facilitățile neobișnuite ale interiorului conceptului nu se vor regăsi și în varianta de producție, cel mai probabil. Zona pasagerilor din spate este menită să pornească discuția despre cum ar trebui să arate interiorul în viitor, conform executivilor.

Însă, exteriorul lui iNext va rămâne aproape neschibat pentru varianta de producție. „Exteriorul este foarte, foarte aproape de varianta reală”, susținea Froehlich.

Debutul public al lui iNext a avut loc la showul auto de la Los Angeles din noiembrie 2018.

iNext va fi produs la Dingolfing, în Germania,  fabrica fiind principalul centru de producere a bateriilor și sistemelor e-drive al brandului.

Froehlich se așteaptă ca Vision iNext să parcurgă 240 de milioane de km validați pentru testare, până la lansarea din 2021. Aproximativ 95% din procesul de validare va fi realizat prin simulare pe computer, și pe drumuri de test. Pentru a realiza acest proces de testare, BMW construiește un centru de date capabil să să manipuleze peste 200 de petabytes de date (204800 TB).

BMW dorește să testeze un „pilot urban” mai avansat, într-un mediu mai realist, folosind aceeași arhitectură pe care Vision iNext o folosește, pornind din 2021.

Acest fapt ar permite celor de la BMW să implementeze autonomie Level 5, situație în care sistemul de conducere autonomă poate opera în toate condițiile de trafic și de vreme.

Loading...

Revista Presei