Ai lipsă de fier? Iată care sunt simptomele și când trebuie să te îngrijorezi

de: Ana Toma
12 mart. 2021
Ai lipsă de fier? Iată care sunt simptomele și când trebuie să te îngrijorezi
Photo by Kate Hliznitsova on Unsplash

Să începem prin a știi cât de important este fierul pentru organismul nostru. În cazul în care nu știai, fierul este un metal care se regăsește din abudență în organism, iar cu ajutorul lui, se îndeplinesc anumite funcții vitale cum ar fi transportarea oxigenului în corp, dar și reglarea sistemului imunitar

Deși pare greu de crezut, acest metal este esențial în organismul nostru pentru îndeplinirea mai multor funcții, astfel că, lipsa lui poate avea simptome care ne pot afecta activitatea zilnică. 

Care este rolul fierului în organism

Fierul are rolul de a produce molecule importante precum hemoglobina și mioglobina, care au rolul de a transporta moleculele de oxigen din plămâni, prin sistemul sanguin, dar și în mușchi.

De asemena, fierul are o importanță masivă și la nivelul sistemuli nervos. El este esențial în procesul de formare a stratului de mielina și a rețelelor neuronale. 

În cazul în care nu știai până acum, fierul este esențial în buna dezvoltarea. Sistemului nervos, iar majoritatea bacteriilor care ne pot afecta organismul au nevoie de fier pentru a supraviețui. Despre fier trebuie să mai știi că este implicat în stimularea celulelor interne, asociate cu generarea unui răspuns la infecție. 

Acum probabil te întrebi ce se întâmplă cu adevărat în organismul tău atunci când ai deficit de fier. Ei bine, în acest caz, organismul tău nu va putea funcționa la fel de bine. Cu alte cuvinte, când nu ai suficient fier, organismul tău va primi din ce în ce mai putin oxigen, ceea ce va afecta în mod negativ buna funcționare a organelor.

Simptomele deficitului de fier

Simptomele deficitului de fier le poți de multe ori confunda cu stresul, însă mare atenție, dacă resimți prea mult aceste stări, poate ar fi momentul să mergi la un specialist.

Oboseala este unul dintre cele mai des întâlnite simptome ale lipsei de fier. Al doilea este rezistența scăzută la orice tip de efort. Cu alte cuvinte, dacă îți este mai greu să alergi sau să faci exerciții fizice, deficitul de fier ar putea fi motivul.

Starea de agitație un alt simptom al deficitului de fier, urmat de lipsta poftei de mâncare. De multe ori, persoanele care suferă de această afecțune se mai confruntă și cu dureri de cap care nu trec mai deloc, dar și cu dureri toracice.

În unele cazuri, deficitul de fier se manifestă și prin amețeli, dar și insomnii, iar acestsa este momentul în care trebuie să te îngrijorezi și să mergi la un specialist. 

Deficitul de fier se manifestă și extern, așa că este posibil ca părul tău să devină mai fragil, iar același lucru se poate întâmpla și cu unghiile tale. 

Alimentele bogate în fier

Cel mai indicat ar fi să mergi la medic odată ce te confrunți cu aceste simptome. El va fi cel care îți va recomanda suplimente alimentare, sau o altă metodă eficientă de tratament.

Totuși, poți face și tu ceva. Poți adăuga în dieta ta alimente bogate în fier, care îți pot asigura măcar o parte din necesarul zilnic de care ai nevoie. Printre alimentele bogate în fier se numără carnea roșie, de porc sau de vită, carnea de pasăre, dar și peștele și fructele de mare.

Semințele de quinoa, fasolea și spanacul sunt și ele bogate în fier, așa că poate ar trebui să le adaugi în dieta ta. Nu uita de fiscit migdale și nici de fructele confiate precum prunele sau stafidele, și ele îți pot da doza de fier de care ai nevoie și pot fi consumate ca gustare.