Este peștele congelat periculos pentru organism? Nutriționistul Mihaela Bilic lămurește această problemă îndelung dezbătută

de: Ana Toma
06 mart. 2021
Este peștele congelat periculos pentru organism? Nutriționistul Mihaela Bilic lămurește această problemă îndelung dezbătută
Pește la grătar

Peștele este alimentul nelipsit din diete, însă părerile despre el sunt împărțite. Unele persoane nu îl consideră atât de sănătos, pe când altele aleg să îl consume regulat. Nutriționistul Mihaela Bilic are și ea ce spus. 

Mihaela Bilic a explicat motivul pentru care oricine trebuie să consume pește de cel puțin 2-3 ori pe săptămână. De asemenea, ea a clarificat și zvonurile potrivit cărora peștele nu ar fi un aliment atât de sănătos pe cât se știe. 

Cât de periculos poate fi peștele

Nutriționistul susține că beneficiile pe care consumul regulat de pește le oferă organismului sunt mult mai mari decât riscul de cotaminare cu metale grele. 

De asemenea, Mihaela Bilic a explicat și modul în care peștele ajunge pe rafturile magazinelor, dar și de ce acte are nevoie înainte de a fi pus în rafturi. Totuși nu trebuie uitat că sunt foarte multe persoane, care au acuzat probleme de sănătate, după ce au consumat pește achiziționat din magazine specializare sau supermarketuri. Nu de puține ori comercianții nu respectă regulile impuse de autorități.

”Nu știu de ce avem o bucurie aparte când reușim să desființăm, cu așa-zise argumente, un aliment sau un produs. Și de cele mai multe ori nu este vorba de informații exacte, ci de replica penibilă “am auzit că…” Spuse pe un ton serios, grozăvii de genul “adulții nu trebuie să mănânce lapte” sau “peștele este contaminat cu mercur”, ajung să fie adevăruri ce nu mai au nevoie de demonstrație.

În cărțile de nutriție lucrurile sunt mult simplificate, astfel încât publicul larg să se relaxeze când vine vorba de mâncare. Citez: “beneficiile aduse de consumul regulat de pește (n.r. minim de 3 ori/săptămână) sunt infinit superioare riscului de contaminare cu metale grele”. Iar aici merită să facem câteva precizări:

-orice lot de pește care ajunge la vânzare trebuie să fie însoțit de acte/analize doveditoare pentru zona de pescuit și conținutul de metale grele;

-risc de contaminare au numai peștii mari, în al căror ficat se pot acumula în mod excepțional urmele de mercur prezente în cantitățile mari de pește cu care aceștia se hrănesc;

-o alimentație sănătoasă presupune alternarea speciilor de pești pe care le consumăm, iar dacă este vorba de pești mici, atunci nici urmă de risc”, scrie nutriționistul pe o pagină de socializare. 

Beneficiile consumului regulat de pește 

Mihaela Bilic mărturisește că peștele are o serie de calități nutriționale care nu pot fi regăsite în niciun alt aliment. De asemenea, ea a clarificat și probleme legate de peștele congelat și de benefiicile sale.

Conform nutriționistului, congelarea peștelui are loc imediat, la scurt timp după ce peștele este prins pe vasele de pscuit. Același lucru se întmplă și cu fructele de mare, așa că de multe ori peștele ajunge pe mesele noastre chiar mai proaspăt decât l-am fi pescuit singuri. 

”Peștele posedă calități nutriționale prețioase care nu pot fi înlocuite de niciun alt aliment”

Nu în ultimul rând, trebuie lămurită prejudecata care există în legătură cu peștele congelat. Multe persoane consideră că produsele congelate (indiferent că este vorba de pește, fructe de mare, legume sau fructe), au o calitate inferioară și proprietăți nutritive reduse, când de fapt lucrurile stau invers: frigul este cel mai sigur agent de conservare și în felul ăsta se evită depozitarea prelungită, care duce la pierderea calităților nutritive. Și siguranța alimentară are de câștigat, mai ales în cazul produselor ușor perisabile cum sunt peștele și fructele de mare.

Congelarea are loc imediat, direct pe vasele de pescuit sau la țărm, nu presupune adăugarea vreunui conservant, iar dacă lanțul de frig este respectat peștele ajunge pe masa noastră mai proaspăt decât dacă l-am fi pescuit singuri. Atenție la “glazură”, un produs de calitate nu trebuie să aibă crustă de gheață, mai ales când e vorba de pești mici și fructe de mare.

Un alt beneficiu al congelării este faptul că stopează multiplicarea microorganismelor care pot duce la alterarea cărnii și distruge inclusiv paraziții care pot exista în intestinele peștilor, deci putem considera frigul un agent de sterilizare. Fulgii de gheață și bazinele cu apă glaciară sunt metode de transport folosite pentru peștele proaspăt, astfel încât el să fie sigur pentru consum”, mai scrie nutriționistul.

De câte ori trebuie consumat

Pentru a ne bucura de toate beneficiile sale, nutriționistul Mihaela Bilic ne recomandă să consumăm pește de cel puțin două trei ori pe săptămână. Însă peștele trebuie să fie de calitate. Aveți mare grijă de unde-l cumpărați, cum îl păstrați și cum îl gătiți.

Peștele are grijă de sistemul nostru imunitar și mai mult de atât, este de ajutor și în dezvoltarea sistemului nervos, deci copiii ar trebui să fie cei care îl consumă cel mai des. Dar neapărat să fie proaspăt, altfel poate face mai mult rău decât bine.

”Peștele posedă calități nutriționale prețioase care nu pot fi înlocuite de niciun alt aliment de aceea trebuie introdus în meniul întregii familii de 2-3 ori/săptămână. Propun autorităților ca în completarea sloganurilor legate de consumul de apă, fructe și legume, sare, zahăr și grăsimi, să introducem o nouă recomandare legată de consumul regulat de pește și fructe de mare. Iar pe consumatori îi sfătuiesc să nu mai plece urechea la zvonuri și știri nefondate, fără pește sănătatea are numai de suferit.

Și nu doar sănătatea noastră, ci și sănătatea copiilor noștri, pentru că dezvoltarea sistemului nervos și forța sistemului imunitar sunt dependente de pește. De care vreți voi, numai pește să fie!”, mai mărturisește nutriționistul.