Ce impact are cafeaua fără cofeină în organism? Celebrul nutriționist Gianluca Mech explică dacă este bine să o consumăm sau nu

de: Ana Toma
06 ian. 2021
Ce impact are cafeaua fără cofeină în organism? Celebrul nutriționist Gianluca Mech explică dacă este bine să o consumăm sau nu
Photo by Yitzhak Rodriguez on Unsplash

Gustul cafelei este unul unic, deci greu de înlocuit. Totuși, există persoane care vor să se bucure de acest gust fără a consuma cofeină, iar acest lucru este posibil folosind cafeaua decofeinizată. Multă lume se întreabă însă dacă cafeaua fără cofeină are vreun efect negativ asupra organismului. Pentru a clarifica această situație, nutriționistul Gianluca Mech a spus totul despre acest tip de cafea.

Toți știm că vestita cafea decofeinizată are același gust ca al unei cafele normale, însă cu un conținut foarte scăzut de cofeină. De cealaltă parte însă, puțini știu cum ajunge o cafea să fie decofeinizată și prin procese chimice trebuie să treaca până ajunge în propria ceașcă.

Cum este produsă cafeaua decofeinizată

Nutriționistul italiam Gianluca Mech a vorbit despre procesul prin care cafeaua este decofeinizată și despre ce ingrediente sunt folosite în tot acest proces. Potrivit nutriționistului, boabele de cafea sunt spălate fie în doxid de carbon fie în solvenți organici până în momentul în care cofeina este îndepărtată.

”Cafeaua decofeinizată apare atunci când, din boabele de cafea, s-a eliminat cel puţin 97% din cantitatea de cofeină. Există mai multe moduri prin care se poate face acest lucru. Cele mai multe metode se realizează pe bază de apă, solvenţi organici sau dioxid de carbon.

Boabele de cafea se spală în aceşti solvenţi până când cofeina este extrasă aproape complet. Apoi, solventul este îndepărtat.

De asemenea, cofeina poate fi îndepărtată cu ajutorul dioxidului de carbon sau a unui filtru de cărbune. Boabele de cafea sunt decofeinizate înainte de fi prăjite şi măcinate. Valoarea nutriţională a cafelei fără cofeină trebuie să fie aproape identică cu cea a cafelei obişnuite. Cu toate acestea, gustul şi mirosul pot deveni puţin mai slabe, iar culoarea se poate schimba, în funcţie de metoda folosită”, explică nutriţionistul Gianluca Mech.

Cafea

Beneficiile cafelei decofeinizate

Nutriționistul a vorbit și despre beneficiile pe care le oferă consumul cafelei decofeinizate. Potrivit acestuia, cafeaua fără cofeină este o sursă bogată în antioxidanți. Cu alte cuvinte, ea poate ajuta la prevenirea unor afecțiuni grave precum diabetul, cancerul și chiar și problemele de inimă.

”Cafeaua decofeinizată nu este atât de rea pe cât s-ar crede. Este, de fapt, o sursă bogată în antioxidanţi. Principalii antioxidanţi pe care cafeaua îi conţine sunt acizii hidrocinnamici şi polifenolii.

Antioxidanţii sunt foarte eficienţi în neutralizarea compuşilor reactivi numiţi radicali liberi. Acest lucru reduce daunele oxidative şi poate ajuta la prevenirea unor afecţiuni precum bolile de inimă, cancerul şi diabetul de tip 2.

În plus faţă de antioxidanţi, cafeaua decaf conţine şi cantităţi mici de nutrienţi. O cană de cafea decaf asigură 2,4% din aportul zilnic recomandat de magneziu, 4,8% de potasiu şi 2,5% de niacină sau vitamina B3”, spune Gianluca Mech, potrivit csid.ro.

Totodată, cei care aleg să consume cafea fără cofeină trebuie să știe că aceasta nu este în totalitate decofeinizată.

Cafeaua simplă și cafeaua decofeinizată

Gianluca Mech a vorbit și despre asemănările dintre cele două tipuri de cafea. Potrivit acestuia, ambele tipuri oferă beneficii organismului nostru, iar acest lucru a fost confirmat și de mai multe studii.

Cu alte cuvinte, un consum regulat de cafea, de orice tip, ne poate proteja creierul, poate diminua riscul la diabet și de asemenea, previne și riscul accidentului vascular cerebral.

”Consumul de cafea, fie ea decofeinizată sau nu, are numeroase beneficii din punct de vedere al sănătăţii. Iar asta se datorează, în principal, conţinutului ridicat de antioxidanţi şi alte substanţe active. Studiile nu pot demonstra exact aceste beneficii, dar au găsit asocieri între consumul de cafea şi starea de sănătate.

Spre exemplu, consumul de cafea a fost asociat cu diminuarea riscului de diabet de tip 2. Alte studii au arătat că ficatul este mai protejat în cazul oamenilor care consumă cafea. Sau că riscul de deces prematur, accident vascular cerebral sau afecţiuni cardiace este mai redus în cazul băutorilor de cafea.

Ambele tipuri de cafea (obişnuită şi decofeinizată) protejează creierul de boli neurodegenerative, precum Alzheimer sau Parkinson”, a mai dezvăluit Gianluca Mech.